Sunday, July 31, 2016

Bericht 39

Bericht 39 van het forum.
31 juli 2016.

Reactie van Itamar Engelsman op de gebeurtenissen van de laaste dagen:
Een van de mooie dingen van het jodendom en de Torah/Tenach vind ik dat het de fouten van onze leiders niet verbergt. Moshe maakte fouten en die worden beschreven, Aron maakte een grote fout die beschreven wordt, Shimshon was bepaald niet een "heilige" leider en zelfs onze koning David heeft fouten gemaakt (en zo zijn er nog vele andere voorbeelden te noemen). Geen van deze leiders zijn hiervoor afgezet of zijn minder groot, ze waren menselijk en niet een soort van supermens die geen fout heeft in zijn hele leven.
In dit licht vind ik het bericht van de IOH betreffende Jad Davids betreurenswaardig. Er zijn fouten gemaakt, zowel door Jad Davids als door het SPI. Het belangrijkste is dat deze worden recht getrokken en de oorspronkelijke bestemming van het geld en gemaakte afspraken hierover alsnog worden nagekomen, en heel snel ook omdat de eerste generatie slachtoffers bezig is langzaam maar zeker uit te sterven. Het is niet genoeg om te zeggen dat Jad Davids haar werk al 55 jaar goed doet (kol hakawod, dat is ook zo). Was het niet mooier en eerlijker geweest om te zeggen dat er fouten zijn gemaakt die nu worden recht getrokken ?
Wij zijn tenslotte allemaal menselijk nietwaar ?


Leo van Praagh tikte mij vriendelijk maar beslist op de vingers dat mijn commentaar op de onrealistische verklaring van de drie voorzitters aangaande Jad Davids, die voorbij ging aan alle aangeboden feiten, geheel overbodig was – dat de intelligente lezers zelf die conclusie al hadden getrokken. Ik was blij met zijn bericht en zal me bij volgende gelegenheden inhouden. Dank, Leo.

No comments:

Post a Comment