Bericht
37 van het forum.
28 Juli
2016.
Het
verhaal van de niet nagekomen overeenkomsten tussen SIM en Jad Davids is veel
ondoorzichtiger, met opzet, dan ik heb kunnen volgen. En ik heb dus niet alles in
details juist weergegeven. Wel is duidelijk dat de Israelische contractanten,
uit de eerste of de tweede hand, op generlei wijze zelfs geveinsd hebben hun
verplichtingen na te komen. Ik werd daarover op de vingers getikt en probeer
dat hierbij in meer details recht te zetten.
DE
overeenkomst van de Nederlandse SIM met JD was gedelegeerd door SIM aan
SPI, die aan SIM had aanbevolen dit geld naar JD over te maken en de SIM heeft
toen de voorwaarden gesteld waar de organisatie in Israel die het geld zou
krijgen (dus Jad Davids) zich aan moest houden. Die ondertekende overeenkomst
moest goedgekeurd worden door SIM, doch SIM zelf heeft het niet ondertekend. Het
is duidelijk dat zowel JD als SPI zich niet aan de voorwaarden gehouden hebben.
De SPI had zich verplicht toezicht te houden op de uitvoering van de overeenkomst,
de SPI zou periodieke rapporten moeten krijgen over het werken van het
Hulpfonds, doch de SPI heeft deze verplichting nooit nagekomen -- en heeft ook
nooit aan JD om de rapporten gevraagd. Het was dus een kontrakt waar de beide
kanten zich doelbewust niet aan gehouden hebben.
Ook de
bron van dit geld staat onjuist vermeld in de jaarverslagen van JD. Deze
valsheid in geschrifte, wat het in feite was, komt alleen voor in het
2014 financieele rapport van 2014. In 2015 is het in de lokale
boeken gewijzigd, maar niet doorgegeven aan de Rasham haAmoetot. Verder, in de
overeenkomst staat dat Jad Davids een verplichting heeft om duidelijk een
aparte rekening en verantwoording af te leggen over het Hulpfonds in het
jaarverslag. Dus het verzwijgen van de feitelijke bron van deze gelden was niet
alleen een boekhoudkundige fout, doch ook een overtreding van de ondertekende
overeenkomst - en dit is iets dat ook SPI meteen had moeten constateren. Dat
hebben ze nagelaten. Er is nu een vreemde situatie ontstaan waarin vandaag SPI
met Jad Davids onderhandelt om te zien hoe de overeenkomst nu wel uitgevoerd
zal worden, en in het Forum wordt steeds vermeld dat Jad Davids
onjuist gehandeld heeft. Doch datzelfde geldt voor het SPI bestuur. Er waren
twee partijen aan deze overeenkomst die zich allebei niet aan de afspraak
hielden -- en dus allebei SIM hebben bedrogen.
Het is
onduidelijk waarom alleen zoveel gezegd wordt over de handtekening van Simon
van Buuren. Henoch Wajsberg heeft die overeenkomst ook ondertekend en als
voorzitter van SPI heeft hij zich er ook niet aan gehouden!
Itamar
Engelsman haakte in op het bericht over Sjors van Beek, en zette mij recht dat
het hoger beroep bij de Raad van State ingediend was door SAMO.
Sorry
maar je hebt het helemaal mis. De journalist had inzage gevraagd, SAMO had dit
geweigerd en toen het gerechtshof uiteindelijk SAMO opdracht gaf openheid van zaken
te geven is SAMO naar de Raad van Staten gestapt in hoger beroep om het
ongedaan te maken. Dit hoger beroep is nu dus afgewezen.
Hij heeft
gelijk. De hoofdzaak is dat Sjors heeft gewonnen.
Dit wordt
nog eens heel duidelijk uiteengezet door Andre Boers, die over veel meer
details beschikt in deze materie:
In
Bericht 36 van het Forum meldt Eldad Kisch, dat Sjors van Beek een hoger beroep
tegen de Stichting afwikkeling Maror-gelden (SAMO) gewonnen heeft, nadat hij
(van Beek) tegen een eerder vonnis van de kantonrechter in beroep zou zijn
gegaan.
Deze
informatie is niet correct:
Gezien
het feit, dat SAMO, evenals zijn voorganger Stichting Maror-gelden Overheid
(SMO), een zelfstandig bestuurs orgaan (ZBO) is, valt het onder de Wet
openbaarheid van bestuur (Wob).
Op
basis van dit gegeven had journalist van Beek reeds in 2015 om verstrekking
gevraagd van of inzage in een aantal documenten in het beheer van SAMO. Ook bij
het Ministerie van Financien, het voor SAMO verantwoordelijke ministerie,
verzocht van Beek bepaalde documenten. Het ministerie stuurde het
materiaal,binnen het bij de wet voorgeschreven tijdsperk, op. Niet zo in het geval
van SAMO! Deze laatste traineerde aanvankelijk het verzoek om uiteindelijk de
journalist te verwittigen, dat SAMO niet van plan was om inzage te geven in de
verzochte documenten onder het voorwendsel, dat SAMO een privaatrechtelijke
rechtspersoon zou zijn en niet een bestuursorgaan in de zin van artikel 1:1 van
de Algemene wet bestuursrecht.
van
Beek spande daarop een kort geding aan tegen SAMO bij de rechtbank van
Amsterdam en van Beek werd door de kantonrechter in het gelijk gesteld.
Er was
SAMO echter alles aan gelegen om de documenten geheim te houden. En - in
tegenstelling tot wat Eldad beweert- was het SAMO dat in hoger beroep ging bij
de Raad van State tegen het vonnis van de Amsterdamse rechter. Tijd noch kosten
werden bespaard in het gevecht voor geheimhouding. SAMO liet zich, net als bij
de kantonrechter in Amsterdam, vertegenwoordigen door Mr. J.P. Heinrich van het
vooraanstaande bureau Pels Rijcken Drooglever Fortuyn.
Het
heeft SAMO niet mogen baten. De Raad van State heeft nu het beroep van SAMO
verworpen en SAMO zal met nieuwe foefjes en trucjes moeten komen om vooral niet
bloot te geven wat wij, belanghebbenden bij de Maror-gelden, schijnbaar niet
mogen weten. Eldad maakte al eerder in dit forum melding van de geheimhouding
rondom het rapport van Ernst en Young.
Geheimhouding
en geheimzinnigheid; dat zijn de twee trefwoorden in de hele zaak van de
Maror-gelden. Onder de dekmantel van deze twee woorden is SAMO bereid de
Maror-gelden, bestemd voor de overlevenden van de Shoa en hun nazaten, te verkwisten
aan peperdure advocaten. Interessant is op te merken, dat de journalist zich
niet liet vergezellen door advocaten noch bij de rechter in Amsterdam noch bij
de Raad van State. Geheel alleen trok hij van leer tegen SAMO en zo versloeg
David Goliath.
Andre Boers
No comments:
Post a Comment