Bericht 7.
Zoals in
de vrije wereld te doen gebruikelijk is mag eenieder die niet geïnteresseerd is
in verdere berichten van dit forum dat mij p.o. laten weten: Stop the world, I
want to get off! En je wordt ter plaatse geschrapt.
Wie nog
niet op mijn lijst staat, die trouwens volkomen bij toeval is ontstaan uit
adressen die ik om een of andere duistere reden toch al had, en graag mee wil
doen, kan zich bij mij opgeven. Sommigen hebben dat al gedaan.
Tot nu
toe heb ik aan iedereen die me wat stuurde beleefd gevraagd of hij publiekelijk
op het forum wil. Een reactie die evident berust op een bericht geput uit het
forum gaat voortaan zonder pardon de wereld in. Wie mij iets per email stuurt
is van nu af vogelvrij. U bent gewaarschuwd.
Ephraim
Eisenmann reageerde op de hartekreet van Hans Noach aldus:
Slechts één opmerking over de mail
van Hans Noach.
Het HB heeft, specifiek in Beer Sheva , dit jaar medegedeeld dat indien er
voldoende belangstelling zou zijn er voor (natuurlijk gesubsidieerd) vervoer
gezorgd zou worden.
Maar.....helaas...... Geen aanmeldingen 😪
Ephraim Eisenmann 17 juni 2016.
Ephraim Eisenmann 17 juni 2016.
Laat er
geen misverstand ontstaan.
Dit forum
is bedoeld voor alle (ex)Nederlanders in Israel. Als jullie geen opinies, klachten
of reacties genereren, dus als jullie het niet gebruiken, blijft het leeg. Ik
zelf heb meerdere eigen uitlaten voor mijn geliefde grillen, en die vermeng ik
niet met het forum.
Ik geloof
dat een forum dat welwillend beheerd wordt, alleen al om hier en daar een
typefout of taalfout recht te zetten, beter is dan een open podium; en dat
laatste hebben we al, als ik de voorstanders van HOI mag geloven.
Een heel
ander onderwerp wordt aangesneden door Leo Slijper. Hoewel het ons in Israel op
het eerste gezicht niet specifiek raakt, gaat dit bijna zonder uitzondering
over onze (voor-)ouders, en is het zeker een discussie waar we ons in mogen of
moeten mengen. Zie hieronder.
Nannie
Beekman maakte mij attent op een afwijzend artikel in de Volkskrant over
hetzelfde onderwerp. Het was wat te lang om het hier op te nemen; als ik een
link krijg, zal ik die doorgeven.
Eldad
Kisch; 19 juni 2016.
Holocaust monument Amsterdam
De Amsterdamse gemeente heeft een slecht geweten,
want na de oorlog zijn Joodse thuiskomers getracteerd op rekeningen en boetes
voor niet betaalde erfpacht en andere belastingen. Het bedrag dat misschien wel
legaal, maar niet netjes, is geïnd, bedraagt inclusief rente en inflatie tussen
de vijf en tien miljoen euro. Large als de gemeente is, is er tien miljoen euro
opzijgelegd.
En waar wil de gemeente dat dat geld naar toe
gaat? Naar een groots gedenkteken voor omgekomen Joden, Roma en Sinti. Na lang
ruzieën is er nu ook een plaats aangewezen: de Weesperstraat.
Het lijkt mij dat het nuttig is wanneer er (ook)
binnen de Nederlandse gemeenschap in Israel een discussie op gang komt over
deze zaak. Ik wil daar graag mee beginnen met deze bijdrage, maar ik hoop dat
anderen hun mening zullen insturen.
Laat ik beginnen te zeggen dat ik tegen ben.
De gemeente stelt dat het ondoenlijk is de nabestaanden
van hen wie het geld toekomt, te gaan zoeken. De gemeente begint daar niet aan.
Ik zou zeggen dat de gemeente dat dan maar wel moet proberen.
Amsterdam heeft behalve het Anne Frank Huis, dat
jaarlijks vele buitenlandse bezoekers trekt, en daarom de stad veel geld in het
laatje brengt, de Hollandsche Schouwburg, en, binnenkort, een Holocaust Museum
tegenover de Hollandsche Schouwburg. Voor mij is dat genoeg. De Plantage was
een erg joodse buurt, vlak naast het hart van vooroorlogs joods Amsterdam, en
ziet er uit zoals mijn ouders, mijn grootouders en mijn overgrootouders de
Plantage hebben gekend. De Hollandsche Schouwburg, en de crèche er tegenover,
zijn deel van de geschiedenis van de sjoa. Een beter monument kan geen
architect ontwerpen.
De Weesperstraat daarentegen is een snelweg en
doet in niets denken aan de Weesperstraat, die ik mij herinner als een straat
met vernielde huizen, maar waar lang geleden mijn betovergrootouders woonden.
Een monument langs die snelweg zal mij zeker niet raken.
Een muur met meer dan honderdduizend namen (en
een aantal zal zeker vergeten worden), meer dan zeventig jaar na hun dood, en
betaald met (deels) hun eigen geld,
spoelt misschien het geweten van de Amsterdammers schoon, en overtuigt
ook misschien wat toeristen een uurtje langer in Amsterdam te vertoeven, zodat
het monument zich op den duur terugbetaalt, maar is voor de meer dan
honderdduizend Nederlandse Joden die de oorlog niet overleefd hebben, geen
genoegdoening.
No comments:
Post a Comment