Saturday, June 18, 2016

Bericht 6

Bericht 6

Ingekomen stukken:

Herzlia 16 juni 2016

Eldad shalom,

Ik denk dat je je vergist hebt om vrijwel tegelijkertijd een verslag over de AV te schrijven en geheel los daarvan het idée van het forum te lanceren. 

"HOI" is vanaf het begin af aan in het verkeerde keelgat geschoten. Het werd in eerste instantie aangeduid met "IOH" door de Leeuw uit Omer die gebruik maakte van de ledenlijst van de IOH leden. Henoch gebruikte de term "geplunderd" als commentaar voor het misbruik van het IOH trade mark.
Dit HOI-forum verloor heel gauw aan aanhang : een persoon in het zuiden gedroeg zich als prima donna en overstroomde de website dagelijks drie of meer mails wat de site tot spam degradeerde. Een dame uit kiboets Yad Mordechai uitte zich op de sterkst mogelijke toon en termen. Ze moest te vaak "delete" aantoetsen.
In een wat later stadium was er een over-ijverige medewerker uit Jeruzalem die een agenda had alsmaar kritieken te schrijven over de geschriften van een correpondente van het Fries Dagblad die naar zijn smaak onnozel waren. Deze zelfde man uit Jeruzalem stuurde steeds als attachment artikelen uit de pers, deels opinie-artikelen. Hij liet nooit na zijn eigen mening te geven over de inhoud van het attachment. Maar bij het openen van de email wordt juist eerst gelezen de tekst die voorafgaat aan het attachment. Daarmee beroofde hij mij van de kans  om eerst voor mijzelf een mening te vormen over het meegstuurde artikel. Dezelfde persoon is intussen wat minder ijverig geworden, wat gelukkig is.
Naderhand is er een "ledenwerving" begonnen met tegelijk het handhaven van een soort "ballotage". Ik heb mij ook eens aangemeld. (Maar nooit iets bijgedragen.)
Waarmee ik wil zeggen dat behalve de mensen aan te sporen eens wat te schrijven, ook een discipline gehandhaafd moet worden tegen overijverige eerste vioolspelers.
Met vriendelijke groet,
Bernard Geron 

Deze brief is relevant in het kader van een zekere druk van verschillende kanten om dit forum te laten versmelten met de HOI-lijst, die hier al eerder in beeld kwam. Mijn eerste indrukken  waren zodanig dat ik me terughoudend opstelde, mede door de zeer agressieve en onsympathieke aandrang om in de HOI-lijst op te gaan van een van de voormannen van die lijst. Geen aanbeveling en geen echte aanleiding tot samenwerking. Met andere vooraanstaande HOI-leden had ik een prettiger en eleganter email-contact. Mijn uiteindelijke besluit is om voorlopig de onafhankelijkheid van dit forum te bewaren.

Een ingezonden stuk van geheel andere aard toont dat er wel degelijk plaats is voor zo'n onafhankelijk forum:

Hans Nathan Noach                             15.6.2016
Waarom?
Als lid van de Ned. gemeenschap met ongeveer 14000 inwoners in Israel vraag ik mij al jaren het volgende af.
Voordien moet ik melden dat ik nooit iets heb vernomen van HOI terwijl ik in vele besturen zat.
Eldad mijn respect voor je initiatief !
Met 14000 inwoners van Ned. afkomst, en velen zelfs niet lid van de IOH, zijn er toch velen geweest die schreven aan Aleh of besturen maar geen antwoord kregen. Misschien omdat het niet zoet genoeg was–Waarom?
Het aantal kantoorruimtes met directeuren, boekhoudingen, accountants, sociale werkers en overig personeel is niet gratis. Iedere burgemeester kan jaloers zijn op al deze instellingen met hun budgetten voor onze gemeenschap die kleiner is dan een wijk in  alle steden.! Waarom?
In deze gemeenschap lopen velen als bestuursleden tientallen jaren mee en koesteren zich dan met allerlei soorten uitleg waarom ze onmisbaar zijn.  Verkozen door de gemeenschap zijn ze niet en de begraafplaatsen zijn spijtig genoeg vol met onmisbaren. Waarom?
Alle organisaties werken met de gelden verkregen door het lijden van allen. Maar zeggenschap daarin hebben we niet. Waarom?
Wie plaats neemt in bestuurszaken wordt geheimhouding opgelegd. Is er niet sprake van de gelden die ons moeten dienen zonder enige reeele reden tot verplichte geheimhouding!! Waarom ?
Wie ageert tegen de door de besturen genomen ongewenste zaken ziet binnen de kortstmogelijke tijd een bedreiging in de bus liggen met een aanklacht die zal worden ingediend tegen haar/hem en dat met geld van ons allen. Als niet zijnde de zoon van Rothschild is de klager gedwongen van zijn klacht af te zien tegen degenen die op de kas zitten. Waarom ?
Zal ik zulk een brief ooit in Aleh vinden –neen ! Waarom ?
Waarom hebben velen afstand gedaan van het lidmaatschap van de IOH die ons behoort te dienen en dus ons allen  geen tova doet daar het zijn taak is . Wie zich opgeeft om in besturen zitting te nemen, moet zich realiseren dat het met zich meebrengt stank voor dank.
Het hoofdbestuur van de IOH wordt jaarlijks gekozen in Tel Aviv en niet in Jeruzalem of Beer Sheva halfweg de staat Israel  of Haifa. Gewoonweg makkelijk dan halen we een buslading uit Beth Juliana die stemmen, onaangenaam te zeggen, maar feit.Het is dezelfde club alle jaren die stemmen. De periferie ontbreekt klaarblijkelijk de knowhow. Waarom?

Inderdaad heb ik hier vragen opgeworpen die ik reeds tientallen jaren geleden heb gesteld en voorgelegd, maar het negeren of prullebak waren de reactie.
Hans Noach         hansn@014.net.il

Veel vragen – hopelijk ook antwoorden.

Maakt u zich geen zorgen over de hoge frequentie van deze berichten; dat zal zeker teruglopen als het nieuwtje er af is.


Eldad Kisch; 17 juni 2016.

No comments:

Post a Comment