Wednesday, June 15, 2016

Bericht 4

Bericht 4

De laatste dagen zijn gevuld geweest met correspondentie over het voor en tegen van het versmelten van dit prille forum met de HOI-lijst. Chaya Brasz speelt daarin een belangrijke actieve bemiddelende rol, die ik zeer apprecieer. De HOI-lijst bestaat al tien jaar en was opgericht met het doel om binnen de groep van (ex)Nederlanders in Israel een mogelijkheid te scheppen om van gedachten te wisselen. Dat klinkt aardig in de richting te gaan van de basis voor dit forum, en het vermijden van duplicaturen in onze kleine gemeenschap leek op het eerste gezicht heel aantrekkelijk. Toch rezen er al gauw twijfels. Ik had er nog nooit van gehoord, en ik loop toch echt al een tijd mee. Veel van de mensen met wie ik verkeer en die nu door mij worden aangeschreven zijn ook niet bekend met dit fenomeem. Daarenboven lijkt het of de HOI-lijst een kwijnend bestaan lijdt, mede volgens uitingen van de HOI-voormannen zelf. In dit stadium zie ik het samengaan van onze initiatieven als problematisch. Laten we eerst maar eens zien of dit nieuwe forum op eigen kracht levensvatbaar is. Wel mogen ze bij HOI alles overnemen wat aantrekkelijk lijkt voor de ruimere Nederlandse kolonie in Israel. In elk geval stuur ik al het materiaal aan hen op.

Op het bericht van Bart Berman over behoud van Nederlanderschap (dubbele nationaliteit), een onderwerp dat velen van ons raakt, kwamen twee reacties binnen. Giora Nevo laat ons weten dat het onderwerp uitvoerig belicht is in de beide boeken van Philip Staal, en ook op zijn website, dus die informatie geef ik as such door. En Hanan Boasson schreef enkele observaties en ervaringen over het Nederlanderschap in het Ivriet, en die stuurde ik door naar Bart.

Twee algemenere reacties ontving ik. Een die waardering uitsprak over Henoch Wajsberg en zijn werk gedurende vele jaren ten bate van de gemeenschap. Toen ik expliciet vroeg of de schrijver deze boodschap ook de wijde wereld in wilde sturen kreeg ik geen antwoord, dus ik neem aan dat hij er van af ziet.
Een andere betrof de betrekkingen tuseen de IOH en dit forum, met observaties over de HOI-lijst, van de hand van de voorzitter van de IOH, Ephraim Eisenmann:

Beste Eldad en anderen
Ik wil proberen in dit stadium een reactie mijnerzijds te geven, ga daarbij niet in op het het ontstaan van de HOI lijst , dat is a: voor mijn tijd en b: al erg lang geleden.
1-De IOH mail heeft een belangrijke functie volgens mij/ons, nl om belangrijke mededelingen van de IOH, maar ook bv  op verzoek van de ambassade , snel aan een zo wijd mogelijk publiek door te geven. Deze mail past dus absoluut niet in het forum dat Eldad voorstelt.
2-Ik ben momenteel geen lid van de HOI lijst, heb er net even door gewandeld,en zag daar, momenteel, niet veel bijzonders verschijnen ( dat ik niet al elders zag)
3-Ik probeerde mij te herinneren waarom ik intuïtief een negatief gevoel krijg bij het horen van de naam HOI mail, en herinner mij plotseling dat een aantal jaren geleden, ik erop attent ben gemaakt dat een IOH lid uit het Zuiden daarin een zeer persoonlijke aanval op mij gedaan heeft, met volkomen gefantaseerde verhalen over mij, terwijl hij mij naar mijn beste weten nog nooit ontmoet had. Ik heb overwogen om hem persoonlijk aan te klagen, maar heb daar uiteindelijk vanaf gezien (tijd en kosten). Hij heeft overigens nooit zijn excuses aangeboden.
Waarom is dit relevant? Omdat als dit het soort dingen wordt dat in die HOI lijst (of elk alternatief waarover Eldad denkt ) zou voorkomen, ik daarin verder niet geïnteresseerd zou zijn
4-In dit verband verwijs ik naar mijn commentaar op het verslag van de AV van Eldad maakte, nl. dat ik het woord "vijandenen" nooit gebruikt zou hebben. Ik denk dat wij dat hier ter lande moeten bewaren voor onze echte vijanden!
5-De IOH moet volgens mij niet bij deze (oude of nieuwe) lijst betrokken worden. Ook de bestuurders van de IOH niet. Dat is beter voor de initiatiefnemers, en beter voor de IOH
6-De IOH en zijn bestuurders zouden natuurlijk wel kennis moeten kunnen nemen  van de inhoud, zeker als het de IOH zou betreffen, om zo nodig te reageren, hetzij als IOH hetzij als privé personen.
7-Op meer persoonlijke basis spreek ik wel de wens uit dat de initiatiefnemers niet voortdurend "uit een hoek" dingen schrijven, dat er gevarieerde meningen in voorkomen (dat de initiatiefnemers dit ook als een doel zien!) Als dat het plan wordt, ben ik voor het idee, en kan het mijns insziens alleen maar tot nut van onze gemeenschap hier zijn!

Ik hoor graag reacties, als die er zijn
Groeten en succes
Ephraim          14-6-2016.

Veel bijval komt er binnen over het oprichten van dit forum. Ook het opsturen van de berichten uit het NIW, hoewel de kwaliteit niet geweldig was, werd geapprecieerd. Nogmaals, wat voor verspreiding bedoeld is, zet dat er duidelijk bij!


Eldad Kisch; 15 juni 2016.

No comments:

Post a Comment