Thursday, June 30, 2016

Bericht 15

Bericht 15.
30 juni 2016.

Het is moeilijk als je zo aan de kantlijn staat om te voorspellen waar reacties op zullen komen. Ik had verwacht dat de inzending van Mieke Daniels over de kosten van activiteiten in de IOH iets los zouden maken, maar nee, geen kik.

Giora Nevo stuurt het volgende bericht:
Shalom Eldad,
via allerlei geruchten  dat men de Nederlandse nationaliteit verliest wanneer a) men ook de Israelische nationaliteit bezit en b) wanneer men een ongeldig paspoort heeft.​
Vanmorgen belde ik naar de Consulaire afdeling van de Nederlandse Ambassade te Tel Aviv om precies te horen hoe de vork in de steel zit.
Degene die me te woord stond zei dat het 't beste zal zijn me te wenden via internet tot de website: israel.nlambassade.org
De ambtenaar zei niets op de vraag of ik de twee nationalitei​ten samen behouden kan.
Weer eens een opluchting want via allerlei geruchten en in de laatste "ALEH" schijnt het niet meer te kunnen.
Vond bij deze de CV  van de nieuwe Nederlandse Ambassad​eur ​​Gilles Beschoor Plug, ​die al ​enkele jaren​ in het Midden-Oosten ​werkzaam​ is​.
Prettig week-end,
Giora 

Het artikel van de advocaat Jacob Houdijk over dit onderwerp in de laatste Aleh had ook met vrucht in het Nederlands geplaatst kunnen worden. De regelingen voor het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit, ofwel het behouden of verliezen van dubbele nationaliteit, lopen van onbegrijpelijk tot absurd. Ik heb me er altijd over verbaasd dat mijn kleinkinderen, die geen woord Nederlands spreken behalve hagelslag, zonder meer een Nederlands paspoort krijgen. Wel aardig van de koning, toch?


No comments:

Post a Comment