Sunday, June 12, 2016

Bericht 2 (Aanzet).

Aanzet.

Dit rondschrijven is bedoeld als aanzet tot een forum voor de hele Nederlandse gemeenschap in Israel om vrijelijk van gedachten te wisselen over onderwerpen die ons bezig houden. Het ligt in de bedoeling om zo'n forum onder te brengen bij de passende organisatie zoals de IOH, op voorwaarde dat de vrijheid van meningsuiting gewaarborgd blijft. De eerste stappen in die richting zijn gezet, en de bal is in hun court. Lange en serieuzere beschouwingen kunnen natuurlijk een plaats blijven vinden in de Aleh van de IOH, maar voor meer actuele onderwerpen en directe reacties verschijnt dat tijdschrift niet vaak genoeg en blijft er plaats voor een sneller medium, een soort nieuwsbrief, die uitsluitend rond zou gaan als er wat te vertellen is en niet op vaste tijden wordt gevuld met blah-blah.
U allen bent hierbij vriendelijk uitgenodigd om uw bijdrage voor dit doel te leveren en dan duidelijk te melden dat het bestemd is voor het "Forum" en niet voor mijn persoonlijke postbox of prullemand. En houd het kort. Wie zich in dit algemene idee kan vinden wordt aangemoedigd namen van andere geïnteresseerden toe te voegen aan mijn zeer selecte en onvolledige lijst. Een enkeling meldde dat hij het bericht verspreidde in zijn eigen kring. Mooi zo. Zien wat er van dit initiatief terecht komt.

Een prima voorbeeld over de povere berichtgeving binnen onze gemeenschap is de slepende zaak aangaande mogelijke onregelmatigheden bij de verdeling van de Marorgelden door de jaren heen. Wij moeten ons kennelijk behelpen met het NIW. In Israel is er totale zenderstilte op dit gebied, en ik verwacht niet dat onze eigen Aleh zal wagen zich aan dit onderwerp, dat velen van ons persoonlijk raakt, de vingers te branden.
De reacties op mijn recente schrijven over de AV van de IOH waren niet weinig en zeer positief. Twee daarvan wil ik u niet onthouden, hoewel eigenlijk bijna niemand met zoveel woorden heeft gevraagd zijn reactie rond te sturen, en dat moet dus wel gebeuren tot er een eigen mailadres van het Forum is ontstaan, zodat het zonder meer duidelijk is dat verdere verspreiding de bedoeling is. Wie alsnog denkt dat zijn eerdere reactie van belang is voor de mensheid kan mij dat per kerende post laten weten en dan stuur ik hem meteen rond. Ook nieuwe reacties zijn welkom.
Ik zie trouwens hier alles als gepermitteerd behalve schelden en godslastering; ik heb geen enkele ambitie om als censor op te treden
Eldad Kisch, 12 juni 2016.

Hierbij dan de 'ingekomen stukken':

Beste Eldad
Dank voor deze beschouwing
Het enige wat mij daarin echt gestoord heeft is het woord :vijanden 
Ik heb naar mijn beste weten geen enkele vijand binnen de Nederlandse gemeenschap in Israel. Er zijn wat mensen waarmee ik het totaal niet eens ben (niet altijd dezelfde zoals je oa gisteren kon zien) en er zijn ook mensen die ik niet bepaald sympathiek vind (soms in dezelfde groep als de eerste) maar vijanden?
Dat woord beperk ik tot nazi's, da'ash, chamas etc.
Je mag dit best als reactie aan je vriendenlijst doorsturen
Shabat Shalom en Chag Sameach
Ephraim           9 juni 2016.

Elk woord wat je schrijft,  onderstreep ik bij dezen
Heel goed, dat heel velen je epistel nu lezen
De 'Afgang' van Henoch en zijne Vrienden
Die werkelijk dan ook niets beters verdienden
Zoals je reeds schreef : Verdwenen,
Volkomen verslagen, 'met de staart tussen de benen.'

            Met vr. groet,  Herman Braaf     9 juni 2016.

No comments:

Post a Comment