Thursday, August 18, 2016

Bericht 49





Bericht 49 van het forum.
18 Aug, 2016.

Reacties op bericht 47 over de aflopende Nederlandse kolonie kwamen al snel:

Ik geloof niet dat het einde in zicht is, er is nog steeds een aliah van Nederlanders. Die komen voornamelijk op jongere leeftijd en zijn bezig met het grootbrengen van kinderen, maken van carrière en andere activiteiten. Als deze immigranten ouder worden, kinderen zijn uit huis, carrière is gemaakt, dan zullen ze meer tijd hebben om zich ook aan de Nederlandse organisaties te wijden. Dit zal eerder gelden voor die echtparen die allebei Nederlands zijn dan wanneer een van de twee geen Nederlander is, maar dat hoeft niet specifiek zo te zijn. 
Persoonlijk ben ik ook pas sinds mijn terugkomst naar Israel op 59 jarige leeftijd begonnen me meer in te zetten voor deze organisaties, alhoewel ik erbij zeg dat de IOH, alhoewel een goede en nodige organisatie, mij momenteel minder interesseert, ook omdat mijn vrouw geen Nederlandse is. Er zijn ook weinig  activiteiten voor de leeftijdsgroep 50 - 70 jarigen. 
Het zou echter een goed idee zijn om een aantal organisaties samen te voegen om de activiteiten en de organisatie te stroomlijnen en misschien ook een aantal organisaties uit elkaar te trekken zodat een organisatie geen vertegenwoordiging hoeft te hebben in vele andere organisaties en daar weer mensen voor nodig heeft. Sommige organisaties zouden ook opgeheven kunnen worden en de activiteiten overgenomen door anderen omdat ze te klein zijn om zelf nog levensvatbaar te zijn.
Tot slot een woord van dank voor allen die zich wel inspannen voor onze organisaties, het is vaak ondankbaar en moeilijk werk waarvoor je geen dank ontvangt.
Itamar Engelsman

Een andere reactie was nogal filosofisch, en niet voor publicatie bedoeld. Daar kwam de vraag naar boven wat de zin was van deze Nederlandse kring in Israel, en wat ik daar mee moet. Mijn antwoord:

Een niet gering aantal oudere (ex)nederlanders is actief voor de gemeenschap, naast nuttig werk en hulp gaat het ook over invloed, koved, etc. Mijn gedachte daarover, en mijn bijdrage hier en nu, is dat we, wat we uiteindelijk opleveren of nalaten aan de Israelische maatschappij in behoorlijke toestand moet zijn. Democratisch bestuur, financieel onberispelijk!
Eldad

En nog een:
Laten we even veronderstellen dat je dat naderende einde goed ziet.
Dan zou ik willen voorstellen dat we als voornaamste activiteit ons ten doel stellen om de Israelische maatschappij beter te maken b.v. door opbouwende kritiek (en actie) te leveren om dat doel te bereiken.
Dit in tegenstelling tot de (vele) negatieve kritiek en afbrekende activiteit die we vandaag de dag 
steeds zien en horen.
We moeten onze gedachten hier eens over laten gaan.
mvg
Shalom Pront

Aldus beantwoord:
Ik geloof dat toen we lang geleden op aliyah kwamen we helemaal niet dachten aan de Nederlandse kolonie hier, en alleen keken naar de Israelische maatschappij. Pas later kwam de Nederlandse gemeenschap weer aan bod. Onze kinderen hebben die stap van integratie zonder enige moeite rechtstreeks genomen.
Eldad

En dit van mijn eigen vrouw:
Zie je ook het naderende einde van het forum ?   :-)

We gaan het nu even wat kalmer aan doen.
En als laatste – al die onzin over Salmonella – dat is al jaren lang een integraal onderdeel van al die heerlijke slaatjes. En wat niet weet wat niet deert. E.




No comments:

Post a Comment