Thursday, November 24, 2016

Bericht 83



Bericht 83 van het forum.
24 november 2016.

Niets werkt zo goed als wanneer er gedreigd word in onze beurs te tasten. Reacties op uitkeringen aan Nederlanders buiten Nederland:

Leo Slijper geeft deze verzuchting:
500 Jaar nadat de Doges van Venetie hun Joden wegstopten in het eerste ghetto, en 156 jaar nadat de Paus van Rome de macht verloor over het laatste ghetto (en ik laat 1939-1945 even buiten beschouwing), denkt de Nederlandse regering  Joden te kunnen voorschrijven waar zij wel of niet mogen wonen. Ik mag mij morgen, als ik dat wil, binnen de Amsterdamse grachtengordel vestigen, of in Noord, Oost, Zuid of West, maar wanneer ik in Jeruzalem in de Oude Stad ga wonen, of in Noord, Oost of Zuid, dan wil de NRC dat de regering op mijn AOW kort. Ik heb geen enkele sympathie voor de nederzettingen politiek van deze en alle vorige Israelische regeringen, en ik zou er niet over peinzen over de Groene lijn te gaan wonen, maar dit racistische anti-zionisme, duwt mij politiek in het kamp waar ik eigenlijk niet wil zijn.
Leo Slijper

Marthi de Wilde komt met informatie:
Shalom Eldad,
Die korting op de Wuv voor mensen buiten de groene lijn, heeft te maken met de wet BEU, zie link hieronder. Omdat het een Euopese regel is, kan de Nederlandse regering daar niet onderuit. Zoals we weten hebben ze dat wel geprobeerd.
MVG,
Marthi
Zie hyperlink WetBeu

BEU staat voor Beperking Export Uitkeringen.
En er kwamen hier over nog enkele persoonlijke uitingen, niet voor publicatie.
In het volgende bericht van het forum verschijnt over dit onderwerp een afsluitend artikel.

Inzake het bericht van NRC/Handelsblad over Nederlandse uitkeringen in Israel buiten de Groene Lijn werd gesproken van adresfraude, waar de IOH actief had meegepland. Zie hyperlink adresfraude

Ook het verhaal over Beit Natif en Erik Ader ging niet onopgemerkt voorbij. Frits Cohen vroeg zich het volgende af:
Eldad,  
Ik heb de spelregels van het Nedforum waarschijnlijk niet goed begrepen.  Wel politiek of geen politiek, wel geloof of geen geloof, alleen maar Nederlandse onderwerpen, gedichtjes/linericks of essays toegestaan?  Leg de spelregels nog maar eens uit. 
vr,gr,
Frits.
Mijn antwoord:
Ik probeer het forum verre te houden van de politiek, maar de politiek houdt zich niet verre van ons. In principe geen politiek, maar als relatief 'kleine' gebeurtenissen hier zoveel weerklank hebben in Nederland, dan kan ik er niet over zwijgen. Dit raakt uiteindelijk de Nederlandse gemeenschap in Israel.
Je merkt ook op dat mijn politieke mening inzake de zaak Erik Ader niet vermeld is; ik gebruikte de tekst van Trouw.
Uiteindelijk behandelen we alles wat voor de Nederlandse gemeenschap in Israel van belang is. En houd het liefst feitelijk en kort. E.




No comments:

Post a Comment