Sunday, November 20, 2016

Bericht 81



Bericht 81 van het forum.
20 november 2016.

De zaak aangaande mogelijk verlies van Nederlanderschap kwam mij ter kennis via de Aleh redactie. Ik heb die informatie keurig niet gebruikt voor het forum tot MM van Zuiden zelf mij speciaal op 16 nov. een email stuurde met de volgende opwekking:
"Zegt het voort, en spoedig, zodat deze mensen nog kunnen gaan stemmen en weer een paspoort kunnen ophalen, maar vermeld de bron ook even, de HOI svp."
Pas de volgende dag, op 17 nov., zette ik een eerste bericht op het forum, inclusief vermelding van bron.
Daarop kwam weer een reactie van MM van Zuiden, die zoals gebruikelijk door mij geredigeerd is om hem meer in lijn te bregen met de toon van het forum:

Er is een fout uit en je hebt mij en Eelco en D66 genoemd, en een nieuwe fout er bij. Na het correct weergeven van mijn correctie, laat je volgen: "Echter Eelco Keij van D66 (zie verder over hem aldaar bij HOI) denkt van niet. Met de ambassade hier gebeld. Wat blijkt: hij heeft gelijk" Echter, dat sloeg op het oorspronkelijke, foute idee dat men z'n Nederlanderschap kwijt zou zijn zonder paspoort. Dat dacht hij van niet. Jij plaatst nu die zin na hoe het wel zit. Dan moet je schrijven: precies zoals Eelco Key (van D66) al dacht.
Neem nou zo'n zin als de volgende. "Wie van jullie dachten geen
Nederlander meer te zijn vanwege paspoortperikelen, maar blijken volgens bovenstaande nog wel degelijk onderdanen van het Koninkrijk der Nederlanden?" Je begrijpt het vraagtegen niet. Wie is een vragend voornaamwoord en heeft een vraagteken nodig.
Je citeert lukraak en de kwaliteit is echt geweldig. Ik wens je veel sterkte. 
MM

Nauwelijks verhelderend, en onnodige opmerkingen heb ik weggelaten.
Meer vragen van andere lezers volgen. E.

Marthi Hershler-de Wilde uit haar ongenoegen heel duidelijk:
Shalom Eldad,
Zo langzamerhand wordt die paspoortenzaak steeds onduidelijker. M.i. moet het maar eens volledig en in begrijpelijke taal worden uitgelegd.
Misschien staat het wel op de website van de Ambassade? Heb nu geen tijd om dat te gaan uitzoeken.

Deze wens werd meteen daarop vervuld door Giora Nevo:
Heb me tot de Nederlandse Ambassade te Ramat-Gan gewend.
Dit is het antwoord dat ik ontving (zie link: cursor op het woord nationaliteit, dan click rechter toets van je muis en druk op open hyperlink).
De enige vraag die nog niet beantwoord is:
"Hoe zal het moeten zijn wanneer een geboren Nederlander (mijn persoon) die tientallen jaren een Nederlands paspoort bezit en een Israelies paspoort, d.w.z. een dubbele nationaliteit bezit, wanneer het Nederlandse paspoort verloopt, word ik op de plaats uit mijn Nederlandse nationaliteit gezet??"


We zijn er duidelijk nog niet uit, en de officiƫle antwoorden zijn niet erg verhelderend. We zullen de discussie maar sluiten tot er werkelijke informatie binnen komt. E.



No comments:

Post a Comment