Bericht
163 van het forum.
26 Maart
2018.
De
principiële vraag betreffende de plichten en rechten van een vertegenwoordiger/
afgevaardigde van een instelling bij een andere organisatie is een onderwerp
van belang; het bleef jammer genoeg geheel onderbelicht in het geschil tussen
SCMI en CRDJ, en viel weg onder de tafel met gegevens over statuten die niet
geheel zonder belang zijn, en persoonlijke verwijten, maar die voorbij gaan aan
de hamvraag. Mogelijk zouden we kunnen leren van de ervaring van onze bestuurderen
over dit specifieke onderwerp.
Yossi
Dotan droeg bij aan de discussie over eventueel ontslag van Itamar Engelsman
door CRDJ met de statuten van SCMI in de hand:
"Volgens de nieuwe statuten van de
SCMI, 4.1 kan Itamar niet overstappen van vertegenwoordiger van een organisatie
naar 'onafhankelijk' bestuurslid:
"Voorts
zullen op een totaal van acht bestuursleden, ten minste twee, op een totaal van
tien of elf bestuursleden ten minste drie en op een totaal van twaalf of
dertien bestuursleden ten minste vier, geen bestuurslid zijn van de in lid 2
bedoelde organisaties, noch dit zijn geweest binnen twee jaren
voorafgaand aan hun benoeming."
De procedure volgens 4.4 is dat de CRDJ
Itamar niet kan ontslaan, maar het bestuur van SCMI moet verzoeken dat te doen.
Als meer dan een kwart van het bestuur van SCMI Itamar niet wil ontslaan, dan
blijft Itamar bestuurslid SCMI tot het eind van de periode van twee jaar voor
welke hij benoemd is op voordracht van de CRDJ:
"Het
bestuur kan met een meerderheid van driekwart van de uitgebrachte stemmen, op
verzoek van de organisatie die hem heeft—voorgedragen een bestuurslid wegens gewichtige redenen tussentijds —ontslaan."
Yossi."
De
twijfel die eerder is gerezen of CRDJ een vertegenwoordiger/afgevaardigde bij
SCMI kan ontslaan, en de discussie die daarover ontstond, bleek even minder
relevant te zijn, want Itamar Engelsman zelf, gekwetst en gekrenkt door de
ontslagbrief van CRDJ, heeft het ontslag snel aanvaard per brief. Dit valt
onder een van de genoemde redenen voor het ophouden van zijn lidmaatschap in
SCMI volgen hun eigen statuten. Zo zou er dus een nieuwe situatie ontstaan
zijn, waar SCMI ook geen penningmeester meer zou hebben, tenzij nieuwe
ontwikkelingen hier weer een mouw aan passen. En dat is dus inderdaad gebeurd:
Itamar heeft nu zijn taktische vergissing ingezien en zijn overhaaste brief met
aanvaarding van het ontslag meteen weer ingetrokken. De vraag is of dat zomaar
kan.
Er moet
een betere en effectievere manier zijn om bij ontevredenheid over de vertegenwoordiger
een vervanger aan te stellen.
Terug
naar af?
Echter de
basis van de meningsverschillen tussen SCMI en CRDJ, die gaan over geld dat nog
aan de gemeenschap toekomt, wat anders?, is in het geheel niet ter sprake
gekomen, namelijk dat SCMI voor een oplossing van 'één vogel in de hand is
beter dan tien in de lucht' heeft gekozen, terwijl CRDJ nog steeds meent dat onze gemeenschap veel
grotere bedragen toekomen, hetzij van SAMO, hetzij van het Nederlandse
Ministerie van Financien. De vertegenwoordiger van CRDJ, die de mening van zijn
bestuur kent, kan niet meestemmen met de afwijkende mening van SCMI. We zullen
hierover zeker meer horen na pesach.
Dit is
een goede gelegenheid u allen een feestelijke en aangename pesachweek toe te
wensen.
No comments:
Post a Comment