Monday, March 26, 2018

Bericht 163


Bericht 163 van het forum.
26 Maart 2018.

De principiële vraag betreffende de plichten en rechten van een vertegenwoordiger/ afgevaardigde van een instelling bij een andere organisatie is een onderwerp van belang; het bleef jammer genoeg geheel onderbelicht in het geschil tussen SCMI en CRDJ, en viel weg onder de tafel met gegevens over statuten die niet geheel zonder belang zijn, en persoonlijke verwijten, maar die voorbij gaan aan de hamvraag. Mogelijk zouden we kunnen leren van de ervaring van onze bestuurderen over dit specifieke onderwerp.

Yossi Dotan droeg bij aan de discussie over eventueel ontslag van Itamar Engelsman door CRDJ met de statuten van SCMI in de hand:

"Volgens de nieuwe statuten van de SCMI, 4.1 kan Itamar niet overstappen van vertegenwoordiger van een organisatie naar 'onafhankelijk' bestuurslid:
"Voorts zullen op een totaal van acht bestuursleden, ten minste twee, op een totaal van tien of elf bestuursleden ten minste drie en op een totaal van twaalf of dertien bestuursleden ten minste vier, geen bestuurslid zijn van de in lid 2 bedoelde organisaties, noch dit zijn geweest binnen twee jaren voorafgaand aan hun benoeming." 
De procedure volgens 4.4 is dat de CRDJ Itamar niet kan ontslaan, maar het bestuur van SCMI moet verzoeken dat te doen. Als meer dan een kwart van het bestuur van SCMI Itamar niet wil ontslaan, dan blijft Itamar bestuurslid SCMI tot het eind van de periode van twee jaar voor welke hij benoemd is op voordracht van de CRDJ:
"Het bestuur kan met een meerderheid van driekwart van de uitgebrachte stemmen, op verzoek van de organisatie die hem heeftvoorgedragen een bestuurslid wegens gewichtige redenen tussentijds ontslaan." 
Yossi."

De twijfel die eerder is gerezen of CRDJ een vertegenwoordiger/afgevaardigde bij SCMI kan ontslaan, en de discussie die daarover ontstond, bleek even minder relevant te zijn, want Itamar Engelsman zelf, gekwetst en gekrenkt door de ontslagbrief van CRDJ, heeft het ontslag snel aanvaard per brief. Dit valt onder een van de genoemde redenen voor het ophouden van zijn lidmaatschap in SCMI volgen hun eigen statuten. Zo zou er dus een nieuwe situatie ontstaan zijn, waar SCMI ook geen penningmeester meer zou hebben, tenzij nieuwe ontwikkelingen hier weer een mouw aan passen. En dat is dus inderdaad gebeurd: Itamar heeft nu zijn taktische vergissing ingezien en zijn overhaaste brief met aanvaarding van het ontslag meteen weer ingetrokken. De vraag is of dat zomaar kan.
Er moet een betere en effectievere manier zijn om bij ontevredenheid over de vertegenwoordiger een vervanger aan te stellen.
Terug naar af?

Echter de basis van de meningsverschillen tussen SCMI en CRDJ, die gaan over geld dat nog aan de gemeenschap toekomt, wat anders?, is in het geheel niet ter sprake gekomen, namelijk dat SCMI voor een oplossing van 'één vogel in de hand is beter dan tien in de lucht' heeft gekozen, terwijl CRDJ  nog steeds meent dat onze gemeenschap veel grotere bedragen toekomen, hetzij van SAMO, hetzij van het Nederlandse Ministerie van Financien. De vertegenwoordiger van CRDJ, die de mening van zijn bestuur kent, kan niet meestemmen met de afwijkende mening van SCMI. We zullen hierover zeker meer horen na pesach.
Dit is een goede gelegenheid u allen een feestelijke en aangename pesachweek toe te wensen.

No comments:

Post a Comment