Thursday, March 15, 2018

bericht 161


Bericht 161 van het forum.
15 Maart 2018.

Joanne Nihom geeft haar impessies en gevoelens naar aanleiding van de ontmoeting met de Rode Kruis delegatie in Israel:
Geacht bestuur van het Nederlands Rode Kruis (NRK),
Geachte mevrouw Brakman, geachte heer De Vries,
Deze week was ik aanwezig bij een ontmoeting tussen u en oud-Nederlanders in Rannana. Het was voor mij een bijzondere en ook ingewikkelde avond. Ik was er, omdat mijn vader, eerste generatie oorlogsslachtoffer, me had gevraagd hem te vergezellen. In eerste instantie boeide het onderwerp me niet erg. Ik ben opgegroeid in de wetenschap dat je in het dorp waar wij vroeger woonden niet naar bepaalde winkels ging, want ‘de eigenaars waren fout geweest in de oorlog’ en ook ‘dat je geen steun gaf aan het Rode Kruis, want dat was eveneens fout geweest.’
Naar het inleidend verhaal van mevrouw Grüter die een verkorte weergave van haar onderzoek gaf, kon ik amper luisteren: mijn tweede generatie syndroom. Wat ze vertelde deed me pijn, het gaf een ongemakkelijk gevoel en ik wist niet goed wat ik er mee moest.
Na haar nam mevrouw Brakman het woord. Namens het NRK bood zij excuses aan voor het gedrag en het niet correct handelen van het NRK, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Een emotioneel, gevoelig en persoonlijk verhaal. Ik wilde opstaan en reageren. Ik wilde zeggen dat ik het bijzonder vind dat het bestuur van het NRK niet alleen de verantwoordelijkheid heeft genomen het gedrag van het NRK toentertijd onder ogen te zien, maar daar ook daadwerkelijk mee aan de slag is gegaan. Dat terwijl de huidige leden van het bestuur lang na de oorlog zijn geboren.
Ik wilde zeggen dat ik blij was met dit positieve geluid. Maar ik durfde niet op te staan. De pijn van de eerste generatie die ik om me heen voelde, was te sterk. Met excuses kunnen zij weinig. Ze hoorden het aan, klapten wat zachtjes, soms een beetje meer, maar ze waren vooral heel stil. Hun verdriet, hun verlies is te groot, nog te vers, ook al is het meer dan zeventig jaar geleden. Uit respect voor die eerste generatie ben ik niet opgestaan.
Daarom op deze manier een ‘dank u wel’. Dank voor uw moed en wijsheid en voor het erkennen van fouten, ook al bent u er zelf niet verantwoordelijk voor geweest. Maar vooral dank voor de lessen die u eruit heeft getrokken en die u mee geeft aan nieuwe NRK mensen en iedereen die in de toekomst met het NRK te maken krijgt.
Het inzien van fouten, het erkennen van fouten, maakt mijns inziens niet alleen de weg vrij voor een betere toekomst, maar is ook de enige manier voor een beter morgen.
In het Beth Hatfutsot museum in Ramat Aviv staat geschreven op een van de muren:
“Remember the past, live the present and trust the future.”
Na gisterenavond voelt die toekomst weer iets beter.
Met warme groet, Joanne Nihom.

De zaak van eventuele ongeregeldheden met de Marorgelden blijft actueel. In een tussenuitspraak van de Raad van State inzake het Wob verzoek van de onderzoek-journalist Sjors van Beek om inzage te krijgen in de documenten van SAMO is nu opnieuw, nu voor de tweede maal, SAMO in het ongelijk gesteld. Dat wil niet zeggen dat die inzage nu meteen verleend zal worden. Deze molens malen buitengewoon langzaam. André Boers beloofde dezer dagen hier wat dieper op in te gaan voor de leken onder ons.
Lovende woorden van Albert de Vries:
1.   Eldad: een goed verslag over de bijeenkomst met het NRK.
2.     Haim : alle lof voor je strijd om subsidie te ontvangen voor ons Nederlandse Joden in Israël (via NINI). Misschien is het de moeite waard een petitie te organiseren onder de paraplu van IOH en NINI, en tevens te onderzoeken of de Nederlandse ambassade alhier haar steentje zou willen bijdragen.  
Succes, Albert.

Leni Wesly komt terug op het problem van de Afrikaanse vluchtelingen:
"Naast de stemmen die gehoord worden dat de deportatie niet alleen inhumaan, niet-Joods en economisch buitensporig is, komen er nu eindelijk vragen  over de legaliteit van dit alles. We moeten doorgaan mensen wakker te schudden voor wat er wordt gedaan in onze naam en met ons geld. Uiteindelijk zullen we allemaal verantwoordelijk worden gesteld. 
Als uw hart u geen rust geeft, kunt u zich ook wenden tot Michal Kidron 0507-875747 kidlan.michal@gmail.com   of Nicole Fleischer
Nicole.fleischer1@gmail.com of Leni Wesly l_wesly@netvision.net.il  Zij maken deel uit van een privé groep ( de Zichron groep ), sinds vele jaren actief in Zuid TA,  welke momenteel geld en droog voedsel inzamelt voor ongeveer zeven in chronische honger levende Afrikaanse gezinnen. Zij beantwoorden graag uw vragen."


No comments:

Post a Comment