Friday, December 29, 2017

Bericht 147

Bericht 147 van het forum.
29 December 2017.

Chaya Brasz vervolgt haar inzichten over de HONI-periode:

Onze adviseurschappen bij SPI en wat we er mee deden (2) 
Chaya Brasz
Uit voorgaande stukjes over HONI is al gebleken dat Yossi Dotan en ik van die periode een verschillende herinnering overhielden. Hij schreef in Nedforum 145:
“Ik kan me niet herinneren dat "HONI-voorzitter Yossi Dotan door SPI zwaar onder druk gezet is en overliep". Wel begreep ik, dat de SPI, opgezet en geleid door Avraham Roet, belangrijk was, en heb Avraham op zijn verzoek bijgestaan als adviseur (niet als vertegenwoordiger van enige organisatie).”

            Na HONI werden wij dus allebei “adviseur”. Maar hoe is het met hem verder gegaan? Ik wilde er geen geld voor hebben. Ook een vervolg erop, dat “vacatiegelden” had kunnen opbrengen, liet ik lopen. Dat laatste was in mijn ogen fictief en omdat ik niet meer meedeed raakte ik weg uit deze activiteiten. Dotan doet er het zwijgen toe. Verdere informatie moet dus van elders komen.
            We hebben het over de periode van spanning tussen de net opgerichte SMO en de SPI. Daarin speelde de zogenaamde “Helpdesk Israël” een rol. Die bestond al eerder maar is op 31.12.2001 gesloten. De Stichting Maror-gelden Overheid (SMO, voorloper van SAMO) is op 1.12.2000 opgericht. Door dat ene jaar overlapping komen in het eerste jaarverslag van de SMO enkele ongunstige  beoordelingen voor over die Helpdesk Israël. Dat strekt zich ook uit tot de “Accountantsverklaring inzake financiële verantwoording”, getekend door A.A.J.J. van Wersch RA, accountantskantoor Mazars Paardekooper en Hoffman (MPH). De Helpdesk Israël viel niet onder de SMO, maar onder een afzonderlijke financiering door het Ministerie van financiën. De klacht van de SMO in 2001 luidde, dat een financiële verantwoording van kosten door de Helpdesk Israël achterwege bleef. In 2002 meldde MPH over de Helpdesk, dat “met betrekking tot een aantal posten geen uitspraak gedaan kan worden over de vraag of deze rechtmatig zijn.”
Welke zijn die posten?
            Het gaat om publieke gelden, de cijfers zijn openbaar en “alles steht geschrieben”. Bovenaan staat tot mijn verrassing niemand anders dan Yossi Dotan en in de toelichting is sprake van “afspraken tussen Y. Dotan en het bestuur van SPI”. Het bedrag? Het factuurbedrag luidde NIS 76,750.- waar v.a.t. bij was inbegrepen. 85% (NIS 64,643.-) kwam ten laste van de Helpdesk. De kosten van het CRDJ voor mijn eigen werkzaamheden bedroegen NIS 64,232.-, waarvan NIS 49,174.- onder de Helpdesk vielen. Er was nog een derde post, (PriceWaterhouseCoopers met NIS 28,005.-) die ik nu voor het gemak maar even terzijde laat. Mij valt op dat de bedragen voor Dotan en het CRDJ bijna gelijk zijn (ca. NIS 65,000.-).
            Wij zijn dus in ieder geval gelijk behandeld en ik hoop dat ook Yossi Dotan, die een gerespecteerd lid is van onze gemeenschap en veel vrijwilligerswerk heeft gedaan, een goede en zinvolle bestemming binnen die  gemeenschap vond om dat geld aan weg te geven. Transparantie hierover is  wel gewenst.

Shalom Pront geeft wat afwijkende achtergrondinformatie over de goede oude tijd van HONI, die berusten op het gepubliceerde van vorige week, dus niet op het bovenstaande bericht van vandaag:
"Ik vond die ontboezemingen van Yossi en Chaya zeer interessant, temeer
omdat ik mij wat anders herinner van die periode.
Omdat ik een van die lastige personen ben die alles, te pas of te onpas, bewaart, ben ik eens op zolder gaan snuffelen en VOILA! Daar vond ik een aantal paperassen die op deze zaak betrekking hebben.
Ik wil hier niet mijn eigen mening geven en denk dat iedereen maar zijn eigen conclusies moet trekken. De papieren heten : roetval1.doc  ; roetval2.doc  ;   samenvatelburg.doc en vergspi.doc.
Hier volgend de links:

mvg
Shalom Pront".

Ithamar Perath stuurt zijn impressies:
Ik snap allang niets meer van de SAMO/SPI/CRDJ schandaaltjes, maar geniet van het parelende Nederlands.
Het laatste Forumbericht (146) bracht mij in de herinnering een definitie van de eens gebezigde volkstaal, het Amsterdamse jiddisj.
Als volgt: "Ene die, trotsch hij leeft, zich in een staat van ontbinding bevindende ombrenger". 
Wie of wat zou dat wel zijn?
Gewoon, een frotter hourik
ITH



No comments:

Post a Comment