Friday, December 22, 2017

Bericht 146

Bericht 146 van het forum.
22 December 2017.

Chaya Brasz reageert op Yossi Dotan:
Onze adviseurschappen bij SPI en wat we er mee deden
De reactie van Yossi Dotan op mijn schrijven over HONI bevat de informatie, dat hij op verzoek van SPI-voorzitter Avraham Roet adviseur werd bij SPI (niet als vertegenwoordiger van enige organisatie). Dat is exact de zelfde status als die ik kreeg. Ook ik werd onafhankelijk adviseur en wel met de opdracht het eerder door mij genoemde demografische betoog te schrijven. Na enige tijd bleek mijn adviseurschap geen vrijwilligerswerk te zijn en ik neem aan dat dat bij Yossi Dotan ook zo is geweest. Zoals ik eerder schreef wilde ik de NIS 60,000.-, die ik er aan verdiende, niet ontvangen, waarna ze via SPI na aftrekking van NIS 1,000.- onkosten, naar het CRDJ zijn overgemaakt, waar ik toen werkte.
In de tijd, dat dat gebeurde (2002), merkte ik dat men in Nederland ongelukkig en ongerust was over deze gang van zaken. Ik heb er apart een persoonlijk verklaring voor moeten afleggen, dat ik afstand deed van dat geld. Na mijn rol bij de vaststelling van de verdeelsleutel (26-74), is mij door de SPI-voorzitter voorgesteld dat ik adviseur zou blijven en in die hoedanigheid naar de SPI-vergaderingen zou komen. Mij werd uitgelegd dat ik daarvoor een soortgelijke hoge som per uur in de wacht kon slepen als met het demografisch verslag en dat dat geld dan eveneens met mijn toestemming via SPI ten goede zou kunnen komen aan het CRDJ.
Daar heb ik toen (2002) niet aan meegewerkt, wat niet zo eenvoudig voor mij was, want SPI-voorzitter Avraham Roet was inmiddels ook voorzitter van het CRDJ geworden, mijn baas dus. Ik vond die voorgestelde taak echter fictief en daarmee een vorm van oplichting van het ministerie van financien in Nederland, waar ik niet aan wilde meewerken. Ook zag ik in deze methode een voortrekken van het CRDJ ten aanzien van de andere Nederlandse organisaties. Wel bood ik aan, dat SPI zich per keer dat er een werkelijk advies van mij nodig was, tot mij zou kunnen wenden, wat zoals ik verwachtte niet meer is voorgekomen. Niet lang daarna ben ik overigens uit mijn baan bij het CRDJ ontslagen, een verhaal op zich, dat ik ook nog wel eens ga vertellen als de tijd er rijp voor is.
In ieder geval was het overstappen van Yossi Dotan naar SPI voor mij en diverse andere HONI-mensen, in tegenstelling tot hoe hij dit zelf blijkt te hebben ervaren, een echte waterscheiding en een afscheid van democratische organisatievormen in onze gemeenschap. Waar ik nu wel heel erg benieuwd naar ben is of ook Yossi Dotan een honorarium ontving voor zijn adviseurschap, hoe veel dat is geweest en wat hij er mee heeft gedaan.
Chaya Brasz .


Klein voorval: de Nederlandse rechtbank had verzuimd aan SAMO te melden dat er bezwaar was aangetekend tegen hun ontbinding, en wel binnen de daarvoor aangewezen termijn, door het Centrum voor de Studie van de Geschiedenis van het Nederlandse Jodendom in Jeruzalem. Sterker, SAMO had ten onrechte een akte gekregen dat zij wettelijk gerechtigd waren om in ontbinding over te gaan. (Ik vind dat een mooie term, die ik graag gebruik, en het is nog goed Nederlands ook (E)). De rechtbank  excuseerde zich voor deze fout van de griffie, en SAMO kan dus niet zichzelf opheffen tot de rechtbank zich buigt over dit verzet. Zulke fouten kunnen kennelijk ook in Nederland voorkomen.

No comments:

Post a Comment