Tuesday, July 4, 2017

Bericht 124

Bericht 124 van het forum.
4 Juli 2017.

Alfred (Alfi) Fass verlaat na vier jaar trouwe dienst zijn functie bij SPI, en stuurde zijn zo relevante afscheidswoorden ter publicatie op het forum. Het is niet alleen een blik op het verleden maar ook een uitspraak over de toekomst van onze gemeenschap in Israel.

"2/7/2017
"Dit is mijn laatste vergadering van Platform. Na bijna vier jaar namens het Merkaz lid te zijn geweest neem ik afscheid. Ik bedank het Merkaz voor het vertrouwen en wens André en toekomstige plaatsvervanger succes.
Het is met gemengde gevoelens, dat ik SPI en ook de Hollands Israëlische Stichtingen verlaat. Ik heb fantastische mensen leren kennen die zich met hart en ziel inzetten voor de Hollandse Kehilla in Israel. Het was een voorrecht om met deze mensen samen te werken.
Ondanks deze zeer positieve ervaring zet ik er een punt achter. Waarom?
Ten eerste zie ik geen toekomst voor de SPI. De taak is volbracht en het is niet nodig om SPI in leven te laten voor het benoemen van SCMI leden. Daar kan zeker een betere oplossing voor gevonden worden. Behalve dat is het natuurlijk absurd, dat zowel het stipendiumfonds als het instituut voor onroerend goed nog steeds lid van SPI zijn terwijl deze amutot op sterven na dood zijn.
Ik ben van mening, dat het nog steeds de taak van de Nederlandse gemeenschap in Israel is de vraagtekens betreffende de financiële afwerking van Maror te onderzoeken. Ik heb vele gesprekken met belanghebbenden hierover gehad. Philip Staal, Shalom Pront, Zvi Herschel, Robert Israel, Jacques Noach, Fred Ensel om maar enkelen te noemen. Eén voor één zijn zij van mening, dat er veel zaken fout zijn gegaan.
Ik heb nog steeds geen twijfel, dat er malversaties zijn gepleegd. Ik baseer me daarbij niet zozeer op mijn eigen gevoelens alswel op de rapporten van alle onderzoekaccountants, die tot nu toe gedaan zijn: Dekel, EY Nederland en Rosenblum-Holzmann. Het is de plicht van allen die bestuursverantwoordelijkheid dragen om dit tot op de bodem uit te zoeken.
De klita van oliem uit Nederland heeft ongetwijfeld haar doel bereikt. De integratie is zelfs zo goed gelukt, dat er over 10 jaar hoogstwaarschijnlijk geen Nederlandse Kehilla meer zal bestaan in Israel. Dat is goed. Wij zijn hier niet gekomen om Nederlanders te blijven. Het ledental van alle Nederlandse Amutot in Israel loopt terug. Er zijn ook maar weinig vrijwilligers te vinden die bereid zijn om zich in te zetten. Daarom lijkt het me verstandig om zo snel mogelijk de meeste amutot bij elkaar te voegen onder volledige transparantie. Ook voor Beth Juliana en Beth Joles zal een duidelijke toekomst moeten worden uitgestippeld. Het relatief klein aantal bestuurders voor het relatief grote vermogen is niet gezond.
De volgende amutot hebben nog flink kapitaal volgens openbare gegevens:
Irgun Ole Holland            IS  4.000.000 (incl. Keren Mejoechedet en Leningsf.)            
Yad Davids                          IS  5.000.000,00
Ayalah                                  IS     750.000.00
SCMI                                      IS 15.000.000.00 plus geld, dat SCMI nog tegoed heeft van SAMO (in het slechtste geval nog nis 1.000.000).

Verder hebben zowel Beth Juliana als Beth Joles een grotere economische waarde dan de zojuist genoemde 4 amutot tesamen.
 Ik wil hier de wens uitspreken dat de beschikbare gelden zo snel mogelijk worden uitgekeerd aan de eerste en daarna tweede generatie van de Shoa slachtoffers.
Zit niet op het geld! Onze kinderen en kleinkinderen zijn Israelis. Voor hun is het geld niet bestemd."

Er doen inderdaad geruchten de ronde dat SPI zichzelf wil opheffen. Het wordt tijd. En hoe moet dat dan met het hoognodige verdere onderzoek van de Marorgelden? Daarenboven loopt er nog steeds een eis van uitbetaling van achtergehouden gelden bestemd voor SCMI van SAMO waar Chaim Even-Zohar zich de laatste maanden druk mee bezig houdt. Hopelijk spoedig over al deze onderwerpen meer (E).

Giora Nevo had enkele dagen geleden een gesprek met Philip Staal over zijn laatste boek: "Mijn 
Erfenis", en dit is zijn conclusie.
         "Beste Eldad,
   "Ben er nog steeds niet achter hoe het mogelijk is dat wij zo vreselijk toegeeflijk (סלחניים) zijn.
Kan het niemand schelen wat er met gelden die aan het handje vol overlevende Joodse wezen toekomen 
zomaar verdwenen zijn?
Zomaar foetsie, tussen Nederland en Israel, het moet ergens aangeland zijn volgens de beschrijvingen
van Philip Staal.
Philip heeft nu al drie boeken plus een studie case van Ezrat Hajeled er over geschreven. Geen mens 
heeft hem aangeklaagd of gezegd dat het overdreven is, geen enkele kritiek.
Degenen die hier meer over weten kijken liever de andere kant op en houden zich muis stil.
    Giora."
 
Philip Staal is niet tevreden met de manier waarop ik zijn bijdrage op bericht 123 bewerkte en vindt 
dat ik niet benadrukte dat hij niet naar zijn boek verwees maar naar zijn gratis te consulteren website. 
Mijn antwoord was dat die gegevens al in het verleden op het forum zijn verschenen. Publicatie van 
dat materiaal heeft tot ons aller spijt de ontknoping van deze warboel geen stap nader gebracht, en ik 
heb het daarom iets verkort. 
Daarop kwam meteen een volgende correctie:
         "Beste Eldad,
   1. Ik heb jouw persoonlijk ( maar werd nooit
   gepubliceerd op Netforum) mijn Interviewverslag van
   januari 2016 gestuurd. Dit verslag, samen met de
   uittreksels staan nu sinds een paar dagen op
   internet voor iedereen zichtbaar.
   2. Indien de lezer mijn post had kunnen lezen zoals
   ik had geschreven, kon hij zelf tot de conclusie
   komen van de gebeurtenissen rond de Maror-gelden.
   Door jouw inkorting laat je niet toe de lezer te
   laten beslissen en/of om mijn beweringen te toetsen.
   3. Ik begrijp niet wat jullie verder zoeken!
   Ik geef o.a. als voorbeeld (door te klikken op de
   tekst kan het betreffende documenten ingezien
   worden) dat ik als penningmeester van de SMO een
   bepaald bedrag hebt overgeboekt naar SPI. Echter op
   de jaarrekening van de SPI staat een bedrag
   ontvangen van SMO van ruim 100,000 euro minder. Dit
   verschil staat ook niet, althans niet zichtbaar, in
   de boeken van SCMI. Dit verschil kan/wil SPI en/of
   SCMI en of SAMO niet verklaren.
   Bovenstaand is slechts 1 van de vele punten die ik
   onderzocht heb.
   Nogmaals, volgens mijn berekening, zijn er miljoenen
   euros 'verdwenen' uit de Maror-pot. Welk bewijs zoeken jullie dan om verdere stappen te 
ondernemen!? Er waren toch bestuursleden die deze jaarrekeningen ondertekenden en de 
verantwoordelijkheid hiervan dragen?
         Philip Staal."
   T. +972 54 4798980
   www.staal.bz
 
Hans Noach neemt een verwant punt op:
          "Sinds ik hoorde dat kinderen geboren na de oorlog van ouders die beiden teruggekomen zijn
ook Maror krijgen en wij die nauwelijks met onze onderbroek aan ons lijf geen cent meer hebben 
gekregen, voelde ik dit als diefstal op klaarlichte dag. Als daar aan mee hebben gewerkt "niet 
gekozen afgevaardigden van ons" moeten zij zich generen zonder meer en dit is een 
understatement!!!  Het onderwerp wezen is altijd in een hoekje gedrukt en daarvoor zijn 
meer dan genoeg bewijzen.
   Hans Noach."
 
Bij het bericht 123 over de stichting De Terugkeer heb ik waarschijnlijk een fout gemaakt, 
en dit zijn de juiste gegevens:
(Op de website staat de enquête.)

En tenslotte: Esther Voet schreef in haar uitgebreide en nogal volledige artikel in het NIW aangaande de onduidelijkheden omtrent de Marorgelden van 23 juni dat ze de volgende week "terug komt" op de brief van de Nederlandse advocaat. Daar is kennelijk iets tussen gekomen, want er heerst nu totale zenderstilte. Ra, ra, hoe zit dat?


No comments:

Post a Comment