Friday, April 28, 2017

Bericht 114

Bericht 114 van het forum.
28 april 2017.

Frits Cohen stuurt de volgende mening:
"Erev Jom Hashoa werd een programma uitgezonden op Channel 10, waarin Nederland’s vermeend heldhaftig en barmhartig gedrag gedurende WWII aan de kaak werd gesteld.  Dit schoot bij mij in het verkeerde keelgat.  Waar haalde de hoofdpersoon van dit programma, een boze en verbitterde heer Roet, de chotspe vandaan om nu, meer dan zeventig jaar na de oorlog, “de” Nederlanders te becritiseren over hun vermeende foute houding tegenover “de” Joden?  Inderdaad is het zo, dat meer dan 75% van de Joden in Nederland in concentratiekampen zijn vermoord, het hoogste percentage van de west-europese landen.  Dat is al tientallen jaren bekend en men heeft over de jaren daar verklaringen voor gezocht, varierend van topografie tot aan- of afwezigheid van regering of vorstenhuis.  Maar, dat de Nederlandse bevolking meer anti-semitisch zou zijn geweest dan de Belgische of Franse trek ik sterk in twijfel.  Een doorgangs/strafkamp als Vught, dat dhr. Roet liet zien, of Westerbork bestond ook in Frankrijk, en in Belgie (Mechelen); dat maakt een land niet meer of minder anti-semitisch. 
Tienduizenden Nederlanders hebben hun leven geriskeerd en in vele gevallen ook gegeven bij het helpen ontsnappen en onderduiken van Joden.  Waarom kon dhr. Roet niet de naam vermelden of een foto tonen van de familieleden, die hem twee jaar onderdak hebben gegeven?  Hoe is het te verklaren, dat bij Jad Vashem Nederlandse “Righteous Gentiles” op de tweede plaats staan, direct achter Polen, dat een veel grotere bevolking had?  
Nee, ik heb geen oogkleppen op en ik weet, dat er net als in andere Europese landen en de VS veel verborgen en niet zo verborgen antisemitisme heerste, varierend van de blacklisting van Joodse aspirant-leden in roei- en andere sport-verenigingen, studentenclubs, herenclubs etc.  Maar, hoe verwerpelijk ook, dit was de norm voor de oorlog en in afnemende mate ook nog na de oorlog.  Nederland heeft haar goede naam te danken aan de driehonderd plus jaar, dat Joden daar een veilig onderdak vonden met vrijheid van godsdienst.  De inherente vreemdelingenhaat in elk volk uitte zich in een min of meer latent anti-semitisme tegenover Joden, zoals wij vandaag zien tov. Mohammedanen in de VS en elders in Europa.  En... hoe reageren wij hier in Israel tegenover niet-Joodse immigranten?  Ik citeer Pater de Greve: 'Verbeter de wereld, begin bij uzelf!'.
            Frits Cohen."

SPI had de fondsen die uiteindelijk bedoeld zijn om de noden van shoah-overlevenden te lenigen, vast beter kunnen besteden dan aan een 'documentaire' met een hoofdspeler, die toen het eenmaal zover was onwillig bleek om echt mee te doen. Was Avraham Roet destijds bij het besluit om deze zaak te financieren niet toevallig voorzitter of tenminste lid van SPI?
En ook: als ik zulke harde oordelen hoor over de houding van de Hollanders in WO2, dan bedenk ik met aarzeling: hoe zouden wij ons gedragen hebben onder die omstandigheden?  (E).

het hollandse geheim van orly en guy
Wie o wie kan mij het volledige programma toezenden.
Alvast hartelijke dank.
Shalom Pront, shapro1@gmail.com

Ben Noach komt even terug op de problemen schenken/lenen:
"Hallo Eldad, 
Terwijl ik het met de waarschuwing van Andre eens ben, begrijp ik het gebrek aan een oplossing-als het ware-niet precies. 
We leven in 2017 en iedereen heeft een scanner zelf of in de buurt.  
Ik heb het niet over voorwerpen zoals kandelaars of besomimbusjes uit het ouderlijk huis, maar over documenten en foto's. 
Is het belangrijk dat YwS de originelen krijgt - dan kan een copie achterblijven bij de gever. (Of omgekeerd-YwS krijgt de copie.) 
Zo deed ik het als oud Deventernaar met mijn familiemateriaal tegenover het Etty Hillesum Centrum aldaar, waar ik goede contacten mee heb (ook Akevoth) en waar het tot z'n recht komt. Ze waren ook zo vriendelijk het geheel weer voor mij in te branden op een CD. 
Mijn critiek op YwS is anders: de wanorde is daar grenzeloos op alle gebieden en mijn uitgebreide ervaring met hun gedurende de jaren is om te huilen. Iets om rekening mee te houden als je hun iets geeft, in welke vorm ook. 
Zit er een commercieel luchtje aan, zoals ik begreep dat mogelijk is, dan is het helemaal uit den boze. 
            Ben."

Gisteravond pakte channel 10 op het nieuws ook het schrijnende tekort in Israel aan jodium bij zwangere vrouwen op.


No comments:

Post a Comment