Bericht
113 van het forum.
26 april
2017.
Hanan
Boasson reageert op beide onderwerpen in bericht 112:
"Eldad shalom,
Betreffende
de 'waarschuwing' van André tegen schenkingen
aan Yad Washem en alleen documenten in
de vorm van leningen te geven: Om onduidelijke redenen verkoos André niet in te gaan op het commerciële gebruik dat YW
wilde maken van de film die hij vond (over
het huwelijk van zijn ouders). In elk geval is het nuttig om hier ook de
algemene pers in het Ivriet voor te waarschuwen ten gunste van de generaties
die komen na de sjoa-overlevenden.
Ten aanzien van het schrijven van Yossi Dotan over de Marorgelden: Ik voel
me meer verbonden met de opmerkingen van Philip Staal, en dat was ook mijn
eerste reactie toen ik een tijd geleden hoorde over het (voortgezette) onderzoek dat André eiste (bij SPI). Het gaat hier over heilig geld! Of zoals in het Ivriet:
Bloedgeld! Onder geen beding mag onze houding daartegenover uitsluitend een van
economie/boekhouderij zijn. Voor de vereiste openheid: ik heb bijna geen
binding met de sjoa. Mijn ouders "spaarden" mij en mijn broers voor
die periode door net op tijd op aliya te gaan en ik ben in Eretz Jisrael
geboren.
Groeten, Hanan".
Yossi Dotan geeft zijn
twijfels over de beweringen van Philip Staal:
"Eldad
sjalom,
In bericht 112 van het Forum schrijft
Philip Staal o.a. "enkel en alleen financieel bekeken zijn er sinds 2003
genoeg bewijzen aanwezig om te beslissen deze zaak – waar miljoenen euro’s zijn
‘verdwenen’ – niet te laten rusten."
Wat beoogt hij met de
aanhalingstekens om het woord "verdwenen"? Wil hij daarmee zeggen dat
het schijnt alsof de miljoenen euro's verdwenen zijn, maar dat dat niet
werkelijk het geval is? Zou het mogelijk zijn een uitleg hierover van Philip te
krijgen?
Intussen zijn een aantal onderzoeken
verricht door gerenommeerde accountantskantoren, die geen miljoenen verdwenen
euro's aan het licht hebben gebracht. Waarom denkt Philip, dat al die miljoenen
euro's bij verder onderzoek wèl gevonden zullen worden?
Het lijkt me het beste, dat Philip de
bewijzen levert waarvan er, naar zijn mening, genoeg aanwezig zijn om in deze
te beslissen. Dan kunnen de lezers van het Forum – en het bestuur van de SPI! –
zelf inschatten hoe groot de kans is, dat een verder onderzoek resultaat zal
opleveren, of vaststellen dat Philip ergens een denkfout of een rekenfout
maakt.
Beste
groeten, Yossi."
Shoshannah
Nasch, directeur van het Beth Juliana, reageerde direct op het bericht
aangaande Yad Washem en de inzameling van documenten door deze organisatie:
"Beste Eldad,
Ik weet niet wie je de input wat betreft de lezing door Yad Washem in Beth
Juliana heeft doorgegeven (bij mijn weten was jezelf niet aanwezig) maar
aan het eind zijn er absoluut vragen gesteld over de rechten van het materiaal
dat aan YW gegeven wordt.
Citaat uit het forum:
'Het ligt op de weg van de leiding van BJ (en
andere ouderhuizen) om hier een actievere rol te spelen. Ik weet niet of dat
inderdaad gebeurd is.'
Deze vragen werden expres door de leiding van het huis gesteld om een actieve
rol in het geheel te spelen. Er is daar toen duidelijk antwoord op gegeven.
Verder zal er tijdens de dag van donatie continue een sociaal werkster aanwezig
zijn om de bewoners te begeleiden en het nogmaals uit te leggen.
Geen probleem dus wat betreft de begeleiding.
Hartelijke groeten,
Shoshannah."
Antwoord aan Shoshannah:
Dank. Ik was
inderdaad niet aanwezig op de inleiding door Yad Washem. Alleen de waarschuwing
van André had ik voor me, en YW weet de zaken op hun hand te zetten tegenover
mensen die het goed bedoelen, maar niet precies weten wat er gebeurt op dit
gebied. André is ernstig niet te spreken over de approach van YW, en zal daar
zeker nadere uitleg over kunnen geven.
Mijn zin over de leiding van BJ - en
andere ouderhuizen - hield geen beschuldiging in, maar de noodzaak van
begeleiding is er zeker.
Je reactie zal geruststellend zijn
voor de naaste familieleden,
Eldad
Elly Maoz was persoonlijk aanwezig
op die avond, en bevestigt de zorgvuldige manier waarop BJ met deze materie
omgaat:
"Beste Eldad,
Alhoewel
Jad Washem bij mij thuis kwam,voordat ik verhuisde, was ik toch weer aanwezig,
toen zij hier in BJ kwamen. De hele procedure werd keurig met vertaling in het
Nederlands uit gelegd. Tenslotte waren er vragen . Onder andere van Shoshannah over
de mogelijkheid van bruikleen aan J.W en nog van anderen ook over het mogelijke
terug ontvangen van wat men geschonken had. Op al deze vragen kwamen adequate
duidelijke antwoorden. Bv. over de grote chanoekia, die altijd in JW ten toon
staat, deze wordt bij iedere chanoeka terug gegeven aan de familie en wordt
daarna weer ten toon gesteld. Er zijn dus wel zeker mogelijkheden om bepaalde
voorwaarden te verzoeken, die vast gelegd worden, waar het instituut zich dan
aan verplicht.
Groeten, Elly."
Aan de vooravond
van de herdenkingsdag van de shoah in Israel zelf kregen we op Channel 10 van
de televisie een programma met de hier en in Nederland bekende Avraham Roet in
een centrale rol over zijn ervaringen in de shoah. Roet reisde zo'n drie jaar
geleden met zijn zoons naar Nederland op een soort 'roots' programma, waar hij
zijn verschillende woningen in Amsterdam bezocht, en ook, onder andere, het
dorp waar hij was ondergedoken. Ik geef hier geen volledige recensie van dit
programma, maar het opvallende van zijn mening was het totale afkeuren van de
houding van de Nederlandse bevolking, die hij zag in hun algemeenheid als
passieve, en vaak actieve deelnemers aan de Jodenvervolging. Zo'n eenzijdig
beeld kregen we zelden voorgeschoteld.
Het is
waar dat de Nederlanders vele jaren een overdreven goede naam hadden in Israel
over hun heldhaftige houding in de Tweede Wereldoorlog, en die lof en
bewondering is in de laatste decennia wel aardig ontluisterd. Maar hier kon er
geen goed woord af. Bij de boerderij waar hij twee jaar lang ondergedoken was,
kwam hij er niet toe om zijn onderduikgevers met name te noemen. Hij vermeldde
wel de varkens waar boven hij op de hooizolder lag.(E).
(Dit is
een fragment uit mijn column over de herdenking van de shoah in Israel die dezer
dagen op de website van Crescas Joodse educatie verschijnt).
No comments:
Post a Comment