Wednesday, April 26, 2017

Bericht 113



Bericht 113 van het forum.
26 april 2017.

Hanan Boasson reageert op beide onderwerpen in bericht 112:
"Eldad shalom,
Betreffende de 'waarschuwing' van André tegen schenkingen aan Yad Washem en alleen  documenten in de vorm van leningen te geven: Om onduidelijke redenen verkoos André niet in te gaan op het commerciële gebruik dat YW wilde maken van de film die hij  vond (over het huwelijk van zijn ouders). In elk geval is het nuttig om hier ook de algemene pers in het Ivriet voor te waarschuwen ten gunste van de generaties die komen na de sjoa-overlevenden.
Ten aanzien van het schrijven van Yossi Dotan over de Marorgelden: Ik voel me meer verbonden met de opmerkingen van Philip Staal, en dat was ook mijn eerste reactie toen ik een tijd geleden hoorde over het  (voortgezette) onderzoek dat André eiste (bij SPI). Het gaat hier over heilig geld! Of zoals in het Ivriet: Bloedgeld! Onder geen beding mag onze houding daartegenover uitsluitend een van economie/boekhouderij zijn. Voor de vereiste openheid: ik heb bijna geen binding met de sjoa. Mijn ouders "spaarden" mij en mijn broers voor die periode door net op tijd op aliya te gaan en ik ben in Eretz Jisrael geboren.
            Groeten, Hanan".
Yossi Dotan geeft zijn twijfels over de beweringen van Philip Staal:
"Eldad sjalom, 
In bericht 112 van het Forum schrijft Philip Staal o.a. "enkel en alleen financieel bekeken zijn er sinds 2003 genoeg bewijzen aanwezig om te beslissen deze zaak – waar miljoenen euro’s zijn ‘verdwenen’ – niet te laten rusten." 
Wat beoogt hij met de aanhalingstekens om het woord "verdwenen"? Wil hij daarmee zeggen dat het schijnt alsof de miljoenen euro's verdwenen zijn, maar dat dat niet werkelijk het geval is? Zou het mogelijk zijn een uitleg hierover van Philip te krijgen? 
Intussen zijn een aantal onderzoeken verricht door gerenommeerde accountantskantoren, die geen miljoenen verdwenen euro's aan het licht hebben gebracht. Waarom denkt Philip, dat al die miljoenen euro's bij verder onderzoek wèl gevonden zullen worden? 
Het lijkt me het beste, dat Philip de bewijzen levert waarvan er, naar zijn mening, genoeg aanwezig zijn om in deze te beslissen. Dan kunnen de lezers van het Forum – en het bestuur van de SPI! – zelf inschatten hoe groot de kans is, dat een verder onderzoek resultaat zal opleveren, of vaststellen dat Philip ergens een denkfout of een rekenfout maakt. 
Beste groeten, Yossi."

Shoshannah Nasch, directeur van het Beth Juliana, reageerde direct op het bericht aangaande Yad Washem en de inzameling van documenten door deze organisatie:
"Beste Eldad, 
Ik weet niet wie je de input wat betreft de lezing door Yad Washem in Beth Juliana  heeft doorgegeven (bij mijn weten was jezelf niet aanwezig) maar aan het eind zijn er absoluut vragen gesteld over de rechten van het materiaal dat aan YW gegeven wordt.
Citaat uit het forum: 
 'Het ligt op de weg van de leiding van BJ (en andere ouderhuizen) om hier een actievere rol te spelen. Ik weet niet of dat inderdaad gebeurd is.' 
Deze vragen werden expres door de leiding van het huis gesteld om een actieve rol in het geheel te spelen. Er is daar toen duidelijk antwoord op gegeven. Verder zal er tijdens de dag van donatie continue een sociaal werkster aanwezig zijn om de bewoners te begeleiden en het nogmaals uit te leggen.
Geen probleem dus wat betreft  de begeleiding.
Hartelijke groeten,
Shoshannah."

Antwoord aan Shoshannah:
Dank. Ik was inderdaad niet aanwezig op de inleiding door Yad Washem. Alleen de waarschuwing van André had ik voor me, en YW weet de zaken op hun hand te zetten tegenover mensen die het goed bedoelen, maar niet precies weten wat er gebeurt op dit gebied. André is ernstig niet te spreken over de approach van YW, en zal daar zeker nadere uitleg over kunnen geven.
Mijn zin over de leiding van BJ - en andere ouderhuizen - hield geen beschuldiging in, maar de noodzaak van begeleiding is er zeker.
Je reactie zal geruststellend zijn voor de naaste familieleden,
Eldad

Elly Maoz was persoonlijk aanwezig op die avond, en bevestigt de zorgvuldige manier waarop BJ met deze materie omgaat:
"Beste Eldad,
Alhoewel Jad Washem bij mij thuis kwam,voordat ik verhuisde, was ik toch weer aanwezig, toen zij hier in BJ kwamen. De hele procedure werd keurig met vertaling in het Nederlands uit gelegd. Tenslotte waren er vragen . Onder andere van Shoshannah over de mogelijkheid van bruikleen aan J.W en nog van anderen ook over het mogelijke terug ontvangen van wat men geschonken had. Op al deze vragen kwamen adequate duidelijke antwoorden. Bv. over de grote chanoekia, die altijd in JW ten toon staat, deze wordt bij iedere chanoeka terug gegeven aan de familie en wordt daarna weer ten toon gesteld. Er zijn dus wel zeker mogelijkheden om bepaalde voorwaarden te verzoeken, die vast gelegd worden, waar het instituut zich dan aan verplicht.
Groeten, Elly."

Aan de vooravond van de herdenkingsdag van de shoah in Israel zelf kregen we op Channel 10 van de televisie een programma met de hier en in Nederland bekende Avraham Roet in een centrale rol over zijn ervaringen in de shoah. Roet reisde zo'n drie jaar geleden met zijn zoons naar Nederland op een soort 'roots' programma, waar hij zijn verschillende woningen in Amsterdam bezocht, en ook, onder andere, het dorp waar hij was ondergedoken. Ik geef hier geen volledige recensie van dit programma, maar het opvallende van zijn mening was het totale afkeuren van de houding van de Nederlandse bevolking, die hij zag in hun algemeenheid als passieve, en vaak actieve deelnemers aan de Jodenvervolging. Zo'n eenzijdig beeld kregen we zelden voorgeschoteld.
Het is waar dat de Nederlanders vele jaren een overdreven goede naam hadden in Israel over hun heldhaftige houding in de Tweede Wereldoorlog, en die lof en bewondering is in de laatste decennia wel aardig ontluisterd. Maar hier kon er geen goed woord af. Bij de boerderij waar hij twee jaar lang ondergedoken was, kwam hij er niet toe om zijn onderduikgevers met name te noemen. Hij vermeldde wel de varkens waar boven hij op de hooizolder lag.(E).
(Dit is een fragment uit mijn column over de herdenking van de shoah in Israel die dezer dagen op de website van Crescas Joodse educatie verschijnt).



No comments:

Post a Comment