Wednesday, April 12, 2017

Bericht 110



Bericht 110 van het forum.
12 april 2017.

In antwoord op de vraag van Frits Cohen stuurt André Boers deze mededeling:
"Op zondag 9 april 2017, kwam de commissie voor benoeming van het onderzoekingsbureau, dat het diepgaand onderzoek zal gaan verrichten voor het eerst bijeen. De commissie bestaat uit 5 leden van Stichting Platform Israel (SPI).
Binnenkort zal deze commissie verslag uitbrengen aan de Algemene Vergadering en laten weten welk onderzoeksbureau aanbevolen wordt.
Het verkennend rapport, dat geleid heeft tot dit diepgaande onderzoek stelt, dat er  "vele twijfels en ogenschijnlijke verdenkingen zijn gerezen aangaande onregelmatigheden die betrekking hebben op het overmaken van "maror" gelden door de stichtingen in Nederland naar de collectieve organisaties in Israel" *
[* paragraaf C "Outline voor verder onderzoek" van Rozenblum-Holzman, C.P.A. d.d. 7 februari 2017].
Men mag vertrouwen hebben in het huidige bestuur van SPI, dat op generlei wijze het geboden onderzoek vertroebeld zal worden.
André Boers."

Philip Staal meldde het volgende over hetzelfde onderwerp:

"Beste Eldad,
In Nedforum Israel, bericht 109, schrijf je:
"Aangaande de nogal plotselinge beslissing van de demissionaire Nederlandse Minister van Financiën om SAMO op te doeken vraagt Frits Cohen zich af:
In hoe verre vertroebelt deze beschikking het onderzoek naar fraude?" 
Hoewel ik me had voorgenomen niet meer te reageren en dit deel van de zwarte bladzijde in de geschiedenis achter mij te laten, wil ik toch antwoord geven op de gestelde vraag:
1) Dit is geen plotselinge beslissing, maar maakt deel uit van een weloverwogen plan.
2) Mijn mening en de te voeren actie is al sinds 2006 bekend en duidelijk weergegeven in gesprekken, de notulen van de vergaderingen van SPI, SMO, Ajalah (2002 tot 2005) en mijn twee boeken "Roestvrijstaal" (2008) en "Mijn erfenis" (2016) en mijn schrijven van 2016 naar Ernst en Young, MinFin en CJO. 
Mijn antwoord op de gestelde vraag is:
Dit besluit heeft geen enkele consequentie voor het weldenkend deel van de Joodse gemeenschap wonende in Nederland of wonende in Israel. Deze personen moeten leren hiermee te leven.
Het is zoals een oude wijze vrouw jaren geleden tegen mij zei: "We dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was." 
Met vriendelijke groet en חג שמח
Philip Staal

En Annelien Kisch vult het rijm van Ithamar Perath aan, als volgt:

Antwoord aan Ithamar Perath:

"Mr. staat voor Meester
Maar als info van een trouwe leester:
Is van Loon,  zoals u al giste
Een dame en verwoed feministe. "


Het antwoord van André Boers duidt op enige vooruitgang met de aanvang van het zo noodzakelijke verdere onderzoek, maar geeft geen inzicht in de nieuwe status en de verhoopte meerdere openbaarheid van de archieven van SAMO als die onder beheer komen van het Ministerie van Financiën. De weigerachtigheid van SAMO om toegang te verlenen tot hun financiële documentatie is weliswaar aan zijn einde gekomen, maar is de minister opener met zijn informatie? En ook, zijn de documenten na al die jaren gevrijwaard gebleven van waterschade en de eetlust van zilvervisjes? (E).

No comments:

Post a Comment