Friday, February 3, 2017

Bericht 96



Bericht 96 van het forum.
3 februari 2017.

Meer reacties inzake NINI vs. Beth Juliana:
N.a.v. de discussie over maatschappelijk werk en contact:
            Dit schrijft Barend Elburg:
"Ik ben al vele jaren niet meer in het bestuur van Beth Juliana en ook ben ik geen maatschappelijk werker maar wel heb ik jaren ervaring met efficient organiseren.
De redenering om het contact van een maatschappelijk werker van NINI-EMZ aan te houden na overgang van iemand naar Beth Juliana ontgaat mij volkomen en wel om de volgende redenen.
 Als het in een landelijk gespreide organisatie als NINI-EMZ voorkomt dat iemand verhuist van Haifa naar Beer Sheva of van Elat naar Jerusalem dan hoort het contact, met goed geleide overdracht, over te gaan naar de contactpersoon in de nieuwe plaats van inwoning. Hetzelfde als een maatschappelijk werker van NINI-EMZ ontslag neemt of met pensioen gaat en vervangen wordt. Hetzelfde kan van tijd tot tijd gebeuren met uw huisarts bij Kupat Cholim e.d.
 Ook om een gezellig babbeltje in het Nederlands kan het niet gaan, want de meeste
medewerkers van NINI-EMZ spreken geen Nederlands. Voor een ander ouderhuis dan Beth Juliana of Beth Joles is er reden om aan te nemen dat de maatschappelijk werkers van dat huis niet (helemaal) op de hoogte zijn van specifiek Nederlandse
aspecten van zorg en rechten zoals WUV en kan het daarom wenselijk zijn dat NINI-EMZ voor deze aspecten contacten aanhoudt.
m.vr.gr.
Barend Elburg."

En hier de uitwisseling met Ithamar Perath over regentenmentaliteit:

"Maar nu zitten wij met een dieper geheim: Wie zou die slechte regent toch wel zijn?
Door achterdocht zijn wij nu omhuld. Heeft daaraan het Forum geen beetje schuld?
Leve correctheid en fatsoen, maar als 't met oprechtheid heeft te doen - 
Ithamar Perath"

En mijn antwoord:
ik maak je op iets anders attent: wie is toch de goede vent?
Eldad

En Ithamar:
Gelijk heb je. Anoniem staat soms beter, al is 't niet doorzichtig.
Men blijve voorzichtig.

Bij de openheid die we allen zouden moeten nastreven is dit een verblijdend bericht van Itamar Engelsman uit naam van SCMI:

"Beste lezers,
"In de laatste algemene bestuursvergadering besloot het bestuur van SCMI om alle financiële jaarrapporten van onze Israëlische accountant op onze website te publiceren. Momenteel kunt U deze vinden door Ivrit te kiezen en dan onder de basis documenten (
מסמכי יסוד) te kijken. Het is dan de bovenste keuze. De link vanaf de nederlandse versie moet nog in orde gemaakt worden, alhoewel de rapporten alleen in het ivrit erop staan, deze zijn nooit naar het nederlands vertaald omdat daar geen reden voor was / is.
Met vriendelijke groeten,
Itamar Engelsman
Penningmeester SCMI."

Ons taalhoekje.
Sinds het ontstaan van dit forum, ook als gevolg van gebeurtenissen binnen de IOH, zie ik de Nederlandse gemeenschap in Israel zeker niet als geheel parallel met de IOH maar toch wel nauw verbonden. Juist omdat er geen snelle reacties binnen de Aleh mogelijk zijn, dacht ik dat het forum daarvoor zeer geschikt is.
Ik klap dus maar eens uit de school over de redactievergaderingen van de Aleh.
Op de laatste vergadering struikelde ik over een opmerking zoals: "... moet maar eens met de billen bloot ...."  Ik vond dat die platte uitdrukking niet past in onze gemeenschap en in ons blad. Mijn mede-redactieleden vonden mij maar ouderwets en conservatief. Stelden dat de Nederlandse kranten vol staan met dit soort vlotte en moderne uitingen.
Ik blijf erbij dat we schrijven voor een leeftijdsgroep die hier toch niet echt aan gewend is, en dat we de verplichting hebben als redacteurs een zeker taalniveau te handhaven. Wat vinden de lezers van het nedforum?
Een andere uitdrukking, toevallig ook van Ton van der Heijden, was: " ... vele Mohammeds."  In die stijl moesten ze over de Joden durven schrijven!
Eldad

En nu we het toch over de Aleh hebben – deze brief ging uit naar de uitgevers van de Aleh, de voorzitter en penningmeester van de IOH:
"Geachte vrienden en leiders van de IOH,
"Ik zie dat u zich genoodzaakt voelde om de jaarlijkse contributie weer te verhogen.
Het is aan te nemen dat de Aleh een belangrijke post is op het budget. De huidige mooi uitgevoerde Aleh is ongetwijfeld een statussymbool voor onze vereniging.
Als redacteur van de Aleh zie ik onze PDF, als laatse stap voor de druk van ons blad, zeker als mogelijkheid om die als zodanig toe te sturen aan de leden. Een enorme besparing van kosten is het resultaat.
Daarenboven zijn er ook veel goedkopere manieren om de dan nog nodige Aleh te drukken en toe te sturen aan die leden die geen computer kunnen of willen gebruiken.
Dit is een overweging waard.
Ik zal deze brief ook verspreiden op het nedforum.
Vriendelijke groeten,
Eldad Kisch."




No comments:

Post a Comment