Monday, January 30, 2017

Bericht 95



Bericht 95 van het forum.
30 januari 2017.

Er kwamen enkele reacties binnen betreffende het geschil tussen EMZ NINI en Beth Juliana over de maatschappelijke werk(st)ers van die organisaties:

Giora Nevo:
"Beste Eldad,
"Het verschil van wereldse politiek van Israel en huiselijke politiek zoals de verschillen van meningen met EMZ NINI en Beth Juliana, zie ik niet zo in.
Het lijkt me ook jammer voor degenen die gewend zijn om een maandelijks bezoek van de Nini sociale dienst te moeten missen wegens een of ander meningsverschil; het is ongewenst voor de ouderen van dagen dit contact af te schaffen.
Hoeveel zijn er nog in leven? Dagelijks verminderen de overlevende kinderen van toen.
Dus waarom?
Giora"

Marthi Herschler:
"Als gepensionneerd maatschappelijk werker verbaas ik me over deze gang van zaken bij Beth Juliana. 
Het gaat tegen alle principes van het maatschappelijk werk in om iemand te dwingen contact te hebben met een bepaalde maatschappelijk werker.
Er zal dan nooit een goede relatie kunnen ontstaan of op zijn minst zal er veel energie aan moeten worden besteed om een relatie van vertrouwen op te bouwen.
Een contact tussen cliënt en maatschappelijk werker kan qua inhoud over heel emotionele zaken gaan die niets te maken hebben met de plek waar de cliënt woont en het moeten beeindigen van dit contact omdat de cliënt naar Beth Juliana is verhuisd, is dan volkomen onjuist. 
Het is een andere zaak als het contact voornamelijk te maken heeft met concrete zaken in verband met het wonen in Beth Juliana, hier hebben de maatschappelijk werkers van Beth Juliana - eventueel na een aanpassingsperiode- een taak.
Om de overdracht van cliënten goed te laten verlopen is het van groot belang dat er een goede samenwerking is tussen de maatschappelijk werkers van beide organisaties. 
Marthi Hershler-de Wilde"

Shalom Pront schrijft:
"Ik vind die vergelijking van 2 chauffeurs wel heel erg raar,
zeker als het komt van iemand die zeer professioneel wordt geacht te zijn.
Sociaal contact, hoe meer hoe beter, is juist zeer gewenst als je spreekt
over ouden van dagen.
Shalom Pront"

Ben Noach komt nog even terug op dubbele nationaliteit en het Nederlandse consulaat alhier, en waarschuwt ons:
"bij paspoortvernieuwing:- bij dubbele nationaliteit moet je ook het (geldig) Israelisch paspoort bij je hebben. 
Dat was vroeger niet zo. Ik kwam dus weer een keer voor nix."

Dan Michman stuurde heel attent een grappig Nederlands filmpje van een komiek die Trump uitlegt wie de Nederlanders wel zijn. Ik aarzelde of ik het zou opnemen. Aangezien ik het webforum verre houd van Israelische, Nederlandse en zeker Amerikaanse interne en externe politiek (daar hebben we de dag- en weekbladen voor), begin ik er ook maar niet aan als het grappig is. Daarenboven had ik het filmpje al tenminste driemaal uit verschillende richtingen toegestuurd gekregen. Bij navraag stuur ik het met plezier op. Eldad.

De regentenmentaliteit.
Vorige week had ik op korte termijn wat informatie nodig. Om een bericht te bevestigen wilde ik zeker weten dat ik de feiten juist bijelkaar had. Ik wendde me tot een regent van een bepaalde organisatie. Hij was ontstemd over mijn vraag, verbood mij om er een woord over te schrijven, en ik moest bijna op mijn knieën beloven er niet op door te gaan.
Daarna wendde ik mij tot een andere bestuurder van dezelfde instelling. Zonder enige moeite kreeg ik mijn informatie, met nog enkele toevoegingen. De veiligheid van de staat Israel is niet geschaad, er zijn geen militaire geheimen prijsgegeven aan de vijand, zelfs de goede naam van de betreffende persoon kwam niet in het geding.
De eerste is een echte regent, houd het geheim!, laat het niet verder komen.
Als er één reden is dat ik van ganser harte achter dit forum sta, is het wel om deze absurde paternalistische houding binnen onze kleine gemeenschap eens en voor altijd de kop in te drukken. Zinloze geheimhouding. Regentenmentaliteit.
Vrienden – openheid! De publieke veiligheid staat niet op het spel.
Als er fouten gemaakt zijn, kom er voor uit. Misschien leren we er wat van. En de volgende keer beter.
Eldad.




No comments:

Post a Comment