Sunday, September 11, 2016

Bericht 59

Bericht 59 van het forum.
11 Sept. 2016.

Het is informatief dat jij rapporteerde over premier Benjamin Netanyahu’s korte bezoek aan Nederland. Wat ik erg interessant vond is dat Netanyahu aandacht heeft geschonken aan diegenen in de Joodse en Christelijk gemeenschap die zich met alle ziel inzetten voor Israel. Hij pleegde een aantal telefoontjes. In een tien minuten durend gesprek heeft hij bijvoorbeeld Opperrabbijn  Benyomin Jacobs bedankt voor zijn enorme inzet voor Joods Nederland in het algemeen en in het bijzonder voor zijn samenwerking met Christenen voor Israël. 
Het blijkt dat vorige week Opperrabbijn Jacobs, samen met Christenen voor Israël, 154 nieuwe immigranten uit de Oekraïne naar Israël heeft gebracht. “Het werk van Christenen voor Israël wordt zeer gewaardeerd door ons,” zei de Israëlische premier. Netanyahu had ook gesprek met een goede vriend van velen onder ons, Roger van Oordt, de directeur van Christenen voor Israël in Nederland. Daar bedankte Netanyahu de Nederlandse Christenen voor Israël voor hun warme vriendschap: “We hebben geen betere vrienden dan jullie”, zei hij. “Daar zijn we in Israël erg door ontroerd. Onze vriendschap is gebaseerd op de diepe waarden van het geloof, geschiedenis en cultuur.” 
Aangezien dit soort kleine doch belangrijke gebaren meestal niet in de algemene pers gerapporteerd worden, dacht ik dat dit misschien een plaatsje hoort te hebben in het Forum.
Chaim Even-Zohar

Herman Braaf meldt dat voorafgaande aan het Staatsbezoek van Netanyahu aan Nederland op 6 en 7 sept. j.l. Dries van Agt zich uitgesproken agressief opstelde tegen de PM van Israel. Bij een intervieuw op 5 sept. voor de Nederlandse TV werd Netanyahu door hem afgeschilderd als een oorlogscrimineel, die in de gevangenis thuis hoort.
Herman benadrukt dat van Agt zelf niet brandschoon is inzake antisemitische uitlatingen en destijds in zijn medewerking bij het vrijlaten van ‘de drie van Breda’.

Ik heb mogelijk de mening van Harry Nihom zoals vermeld in mijn eerdere bericht verkeerd voorgesteld. Hij stelt dat wie de sjoa niet heeft meegemaakt niet het recht heeft om die periode te beoordelen of te veroordelen. Dat is iets anders dan ik schreef. Niet dat ik het met hem eens ben, maar ik deed hem daarmee onrecht. Eldad.

Van Alfred (Alfi) Fass het volgende: Mijn onderstaande commentaar is op 29 Augustus in de Jerusalem Post gepubliceerd. Bijgaand ook het artikel van Kristof in de NY Times, waar ik op reageerde.
 Attachment: My Mother is not a Syrian Girl 25.08.2016.docx (20k bytes) Open

Attachment: Kristof Anne Frank.docx (22k bytes) Open



No comments:

Post a Comment