Friday, September 9, 2016

bericht 58

Bericht 58 van het forum.
8 Sept 2016.

Giora Nevo maakte ons deelgenoot van een aardige discussie tussen hem en Harry Nihom over de goede of slechte naam van Nederland ten tijde van de tweede wereldoorlog ten opzichte van hun bekommering aangaande hun Joodse landgenoten. Giora neemt een positief standpunt in en zet die periode in een vriendelijk daglicht, terwijl Harry, met zijn eigen ervaring en die van zijn uitgebreide familie de zaken veel somberder inziet. Ook Manfred Gerstenfeld doet zijn woord, vindt niet veel goeds te zeggen over de officiele houding van de Nederlandse regering in vrijwillige ballingschap gedurende die jaren (terecht), en breidt zijn berichtgeving uit over de huidige mening van Nederlanders over Israel, die een dalende lijn vertoont, met beschuldiging dat Israel de oorzaak is van alle onrust in de wereld.
Ik zelf heb een wat genuanceerder mening over het eerste onderwerp, omdat ik niet zeker ben waar ik zou staan als de nood aan de man komt. Zou ik uit ideologische motieven mijn vrouw en kinderen in gevaar brengen voor vreemden? Ik hoop van wel, maar zeker weet ik het niet. Ik blijf erkentelijk voor elke Nederlander die zijn leven waagde om Joden en verzetsmensen te helpen. E.

Nog wat nieuwtjes uit de eerste hand uit Nederland die enig betrekking hebben op Israel:
De ultra-orthodoxe school Cheider in Buitenveldert is in het nieuws wegens een sex- schandaal dat enkele jaren ‘onder ons’ is gehouden. Over geheimzinnigeheid gesproken! De daar werkende leraar Ephraim S. is al in een vroeg stadium van deze ‘geruchten’ naar Israel vertrokken. De uitleveringsprocedure is laat ingezet, maar nu is er uitspraak dat deze heer inderdaad uit Tel Aviv terug zal moeten naar Nederland om zich te verantwoorden voor de hem toegeschreven wandaden.


Nieuws over Nethayahoe bleef erg beperkt op TV en in de krant. Het meest opzienbarende was wel dat de Turkse heer Kuzu, afgesplitst van de PvdA, weigerde bij een officiƫle ontvangst onze premier de hand te schudden. Niet elegant, op zijn minst gezegd en alom sterk afgekeurd. Heeft hij dit gebaar misschien afgekeken van de olympische spelen?

No comments:

Post a Comment