Tuesday, December 4, 2018

Bericht 175


Bericht 175 van het forum.
4 December 2018.

De Nederlandse Spoorwegen kwamen met meer informatie over hun plannen om schadevergoeding te verlenen aan mensen die gedeporteerd zijn in de tweede wereldoorlog. Zie hier meer:

Over het andere onderwerp betreffende de NS spreekt Barend Elburg:
Shalom Eldad,
Veel Joden zijn juist weggevoerd van het Muiderpoortstation. Daar staat zo'n plaquette (ik weet niet sinds wanneer).
Waarom dan tot nu toe niet bij CS?? Mij niet bekend.
Yssachar (Barend) Elburg.

Nog meer reacties op bericht 173 over de Cleveringa-lezing:
De reactie op bericht nedforum 173/4 van Mieke Daniels-Waterman:
Een woord van appreciatie m.b.t. de lezing van Prof. Judith Frishman is ook op zijn plaats, vind ik. De materie die ze bracht was mij niet bekend en ik heb er dan ook veel van opgestoken. Ze heeft ons een historisch overzicht gegeven en een kijk in de tijdgeest via de filosofen Kant, Hegel alsook Bauer en hun gedachten over religie, met als doel Hirsch te kunnen begrijpen en hoe hij tot zijn beleving van het jodendom is gekomen. Ik vond het  zelfs boeiend. Maar ja, you can’t please them all...                                                                                                                               Mieke Daniels-Waterman

Van Albert de Vries:
Je bericht over de Cleveringa lezing en de vele reacties die daarop volgden, was werkelijk een reuze opluchting voor mij. Op die avond stoorde ik mij vreselijk aan de inhoud van de lezing. In mijn jonge jaren ben ik ooit in aanraking gekomen met de term “silent majority”, met als klassiek voorbeeld hoe Hitler in 1933 aan de macht is gekomen. Sindsdien heb ik nooit mijn mond gehouden als ik het ergens niet mee eens ben. Ook deze keer voelde ik mij geroepen om te protesteren. Het daarop volgende min of meer excuus  – als ik mij goed herinner – van Chaya, veroorzaakte een redelijk applaus door een gedeelte van de toehoorders. Met als resultaat  vroeg ik mij af of ik het wellicht bij het verkeerde eind had.
Bij het naar huis gaan kwamen toch veel mensen naar mij toe met de mededeling, dat ik wel een beetje gelijk had, enkelen waren het oneens met mij, waaronder ex-voorzitter Ephraim Eisenman, wiens standpunten ik meestal respecteer.   
Daarom Eldad, deze keer uit ik al met al mijn dank voor je forumbericht 174. 
Apropos: “Silent majority”. Ik ben er voor dat het stemmen bij de landelijke verkiezingen verplicht wordt en het niet stemmen een strafbaar feit is. Door de geschiedenis heen hebben ontelbare mensen met hun leven betaald, omdat ze van hun democratisch recht gebruik maakten en tegen een zittende president of premier stemden (in Rusland naar de kampen in de Oeral en in Argentinië, waar de “vijanden” van het regime in een helicopter werden gezet en boven de Atlantische Oceaan eruit werden gegooid. Er zijn nog vele ande voorbeelden te geven in de hele wereld. 
Met vriendelijke groeten,
יישר כוח           
Skauch, zoals we in Haarlem zeiden,
Avraham (Albert) de Vries.

Marthi Hershler-de Wilde geeft een wat feministische opmerking:

Shalom Eldad,
Het is allemaal waar wat de critici schrijven en het was erg jammer, vooral omdat het IOH bestuur voor een goed programma heeft gezorgd en daarbij bijna alleen vrouwelijke spreeksters aan het woord heeft gelaten. Daar heeft Chaya hard voor gevochten! En Andre is galant een stap opzij gegaan. 
MVG
          Marthi

Voor de liefhebbers:
Judith Herzberg heeft een belangrijke literaire prijs gewonnen, die uitgereikt is door Koning Willem Alexander. Hij heeft mooi gesproken bij die gelegenheid:

En lichtend chanoeka.

No comments:

Post a Comment