Sunday, December 16, 2018

Bericht 176

Bericht 176 van het forum.
16 December 2018.

Rechtzaak rasham ha'amutot vs. Stichting Platform Israel inzake opheffing Platform Israël (Platform) op 16 december voor de Arrondissementsrechtbank in Tel Aviv. Zittende rechter Ornstein.
In de zaal aanwezig waren de volgende belangstellenden: Avraham Roet, Barend Elburg, André Boers en ondergetekende.
De advocaten van Platform kregen het woord. Zij hadden geen bezwaar tegen opheffing, zoals geeist door de rasham. Zij begonnen te vermelden dat er bij Platform onregelmatigheden waren waargenomen, en noemden enkele bedragen van totale gelden over de jaren en mogelijke verdwenen uitgaven. De rechter kapte dit onverbiddelijk af, met de woorden dat er geen plaats is voor verdenkingen – dat hij in zijn dossier feiten wil zien. Hij stelt Platform in de gelegenheid met die feiten bij hem te komen, en als hij daar aanleiding toe ziet om een onafhankelijke onderzoeker in te stellen. Het is dus mede aan de Rasham, of die ermee accoord gaat om dat diepgaande onderzoek op zich te nemen. Als de rechter niet overtuigd is van onregelmatigheden, dan kan Platform opgeheven worden.
Eldad.

Nieuws uit Nederland:
De P.C.Hooft-prijs gaat naar Marga Minco. De schrijfster, nu 98 jaar oud, krijgt de prijs voor haar hele oeuvre. Het bekendste van haar boeken is wel "Het bittere kruid", gelezen door de meeste Nederlanders; het boek staat nog steeds op de eindexamenlijsten. Het beleefde zojuist zijn vijftigste druk.
Toekenning van de prijs komt beter laat dan nooit.

Nog reacties aangaande de Cleveringa-lezing:
Malka Shamir-de Leeuw:
"Shalom Eldad,
"Meteen na de Cleveringa lezing wilde ik gaan zitten en even schrijven wat ik van de lezing vond, maar steeds was er iets anders en de dagen vliegen voorbij. Ik vond de lezing van Prof. Judith Frishman heel interessant en ook al was het een beetje  (te) lang, in mijn opinie kon iedereen wat van deze lezing leren. De voordracht op deze avond ter ere van Prof. Cleveringa hoeft niets met de moedige daad van Prof. Cleveringa te maken te hebben. Vorig jaar hadden we een neuroloog en het jaar daar voor een archeoloog, niemand die daarover klaagde. Wanneer ik naar een lezing ga waar ik heel weinig of niets van af weet, dan lees ik er over voor dat ik naar de lezing ga om tenminste iets te begrijpen waar het over gaat.
Ik vind het geweldig dat Prof. Frishman naar ons toe gekomen is en een lezig heeft gehouden waarop zij waarschijnlijk heel hard gewerkt heeft. Ik vind dat haar meer respect toe kwam dan dat men haar gegeven heeft.
Ik heb het over dit onderwerp met mijn broer (David de Leeuw) gehad en ook hij vond de reakties zwaar overdreven. Gelukkig maar want anders zou ik nog gedacht hebben dat dit alleen mijn eigen mening was."
En nog een aanvulling:
In mijn opinie, heeft Prof. Frishman geen goede richtlijnen van Chaja gehad. Zij wist misschien niet precies wie het publiek was, hoe lang zij kon spreken en wat er van haar verwacht werd.
Ik persoonlijk vond het heel naar wat er na afloop van de lezing gebeurde.
Daarom stond ik ook op en vroeg mijn vragen, anders had ik niks gevraagd of gezegd.
Ik wilde beslist niet dat deze mevrouw met een naar gevoel naar huis zou gaan, wat zei zij tegen Albert? "Your reponse is rude." Ik vind het geen normaliteit om een gast zo te behandelen.
Ik ben het wel met iedereen eens dat men de volgende keer meer met het algemene publiek rekening moet houden.
Malka.

Belangrijk nieuws voor diegenen die zowel AOW-pensioen als 'gettopensioen' ontvangen. Danzij bemoeiingen van Ajalah bij de Amsterdamse rechtbank worden deze beiden niet meer 'verrekend' en vindt er geen aftrek meer plaats. Ga naar www.ajalah.com.

Lezingen in de nabije toekomst:
      Het Centrum voor Onderzoek naar de Geschiedenis der Nederlandse Joden (CRDJ) zal in de loop van 2019 een lezingencyclus presenteren over uiteenlopende onderwerpen. De Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden steunt deze cyclus financieel.
De lezingen zullen afwisselend in het Nederlands, Iwriet of Engels worden gehouden, in Jeruzalem of Ranaanah.
Lezingen op 27 januari in Raanana en 3 maart 2019 in Jeruzalem.
Toegangsprijzen voor leden van CDRJ: NIS 35,- per per persoon; niet leden: NIS 55,- per persoon.
Zie aankondiging bij CDRJ.

Nieuw boek:
Klompen & Kamelen, Redactie: Ya’akov Almor, Robert Barzelay, Jim Hasenaar.
De voorverkoop is begonnen. De prijs van het boek is  in de voorverkoop €16, over te maken naar IBAN nummer NL65INGB0007349413 t.n.v. GlobalStrategists bv onder vermelding van K&K plus je emailadres. 
Je ontvangt dan een betalingsbevestiging met verzoek je adres en telefoonnummer te emailen naar barzelay@globalstrategists.com 
De verzending vindt plaats zodra het boek gedrukt is, rond de jaarwisseling.  
een promotieflyer is te downloaden: https://is.gd/fd9Xz5 
of op https://www.facebook.com/klompenenkamelen/

No comments:

Post a Comment