Tuesday, October 3, 2017

Bericht 135

Bericht 135 van het forum.
3 Oktober 2017.

Reacties:
Van Elly Maoz:
            Na het lezen van alle schrijvers over SPI en Samo kan ook ik nog iets toevoegen:
Ik zat toendertijd in het bestuur van de SPI, duidelijk als een plaats voor iemand die geen verstand had van de financiele belangrijke zaken die zich afspeelden..
Toch herinner ik mij heel goed  dat Henoch, terug komend van een vergadering met Samo, het SPI bestuur dit voorstel op tafel gooide met het dreigement van Samo dat dit voorstel getekend moest worden, want alleen op die voorwaarde zal Samo dit resterend bedrag aan de SCMI overmaken.
Dus werd er zoals ik mij nu herinner ad hoc besloten dat Platform het eens is met dit voorstel.
Hoe het tenslotte afgewerkt werd weet ik niet. Dat is jammer, meer kan ik niet bijdragen tot opheldering van de gang van zaken.
            Elly.

Dat was dus de diepgaande discussie over het voor en tegen van deze ingrijpende beslissing! (E).

Ido Heijmans, die destijds penningemeester was van SPI, werd niet gekend in het feit van de bewuste overeenkomst:
Eldad shalom,
Ik kan de volgende punten verduidelijken t.a.v. het onderwerp 'overeenkomst SPI en CJO':
1. De overeenkomst is ondertekend (of overeengekomen) door Henoch Weisberg op de grens van het vervangen van de besturen van SPI.
2. Ik, als penningmeester van SPI, en bijna alle leden van het bestuur, waren niet op de hoogte van deze waanzinnige overeenkomst die Henoch Weisberg tekende met CJO zonder enige volmacht  en zonder  de belanghebbenden dienaangaande officieel in te lichten .
3. Deze overeenkomst had de goedkeuring moeten verkrijgen van het bestuur van SPI en dat is nooit gebeurd.
4. Deze overeenkomst kwam ons toevallig ter kennis  en dit leidde tot zeer ernstig ongenoegen binnen het bestuur van SPI en de meerderheid van de bestuursleden  gaven uiting van hun oppositie bij de verdere ontwikkelingen.
5. Uiteindelijk, toen Chaim Even-Zohar de leiding overnam van SCMI nam het overleg met SAMO een serieuze wending en deze hele overeenkomst werd overbodig.
Ido.

Hans Noach:
Na het laatste bericht gelezen te hebben met de inzichten en verklaringen van de betrokken afgevaardigden van ons allen moet het van mijn hart dat  we  nooit een uitleg kregen die voor iedereen begrijpelijk is.  Er wordt hier gesproken over gelden die bestemd waren voor degenen die tot de daadwerkelijke slachtoffers behoren. Die  gemeenschap heeft nooit de kans gehad om hun persoonlijke inzichten en eisen te laten horen, want wij waren de tamme kudde, aangevoerd door een beperkt aantal mensen, die zichzelf als onze  woordvoerders zagen. Wie er "iets" van begreep wist dat dit verhaal aan het licht zou komen.  Dat is de reden waarom ik verder ga in mijn eigen weide te grazen en daardoor van alle infecties verder bespaard te blijven.
Hans Noach

En van Paulinka Kreisberg een bemoedigend woord:
            Dank zoals altijd voor het Nedforum dat een niet onbelangrijk klankbord is geworden in en voor de Nederlandse gemeenschap !
            Paulinka.

Meer achtergrond voor het aftreden van het bestuur (de permanente commissie) van het NIK net voor Rosh Hashana zoals eerder vermeld, is te vinden in het NIW van 21 juli. Het kan gezien worden als ontevredenheid van de mediene met het centralistische bestuur vanuit Amsterdam, met de bedoeling om een eigen verband in de periferie op te zetten. Meer hierover in het NIW van 17 september.

Het ziet er naar uit dat SPI nu inderdaad zichzelf gaat opheffen, aldus is besloten op de AV van 1/10. Ook de rasham ha'amoetot gaat zich met Platform bemoeien vanwege verdenkingen inzake onregelmatigheden aldaar. De brief van de rasham, die geheel voor zichzelf spreekt, krijgt u separaat toegestuurd. Voor wie de zaken niet geheel duidelijk zijn: dit is een unkieke primeur waar de rasham een Nederlandse amoeta (stichting) zo fel aanspreekt inzake verdenking op onregelmatigheden. Gebrek aan medewerking met de rasham is de minste daarvan. Verdenking van uitkering van gelden op onjuiste, onwettige wijze, is al veel ernstiger. De bevindingen worden, na diepere studie zonodig doorgegeven voor verder onderzoek naar de juridische afdeling van de rasham, en dat kan uitmonden in een klacht bij de politie.

Mijn eigen ervaring met misstanden bij platform dateert van 2010 – dat ging toen over buitennissige telefoonkosten, ook van mensen die niets met Platform te maken hadden, wat ik toevallig ontdekt had. Later hoorde ik ook nog van opgeblazen reiskostendeclaraties, en dat was slechts een tipje van de sluier. Mijn schorsing als secretaris werd door sommige leden van het bestuur niet opgeheven; het was kennelijk rustiger om zich zo te ontdoen van een pottenkijker of klokkenluider.
Mijn brief van zeven jaar geleden is duidelijk genoeg, en ook hier moet, wat laat, duidelijheid in de financien komen; hopelijk doet de rasham zijn werk.

"Beste SPI leden,
"De ontwikkelingen van de laatste weken hebben bij mij een onprettige nasmaak gelaten. Mijn werk als secretaris in het kader van SPI heb ik gedurende twee jaar in aangename samenwerking met de verschillende functionarissen verricht. Dit alles zolang het weer mooi was. Toen ik in de laatste maanden enkele misstanden probeerde recht te zetten, eerst via het DB, dat niet reageerde, en later via de ledenvergadering, bleek dat veel ingrijpender dan ik me eerst had voorgesteld. Ik had te weinig rekening gehouden met de natuurlijke inertie van SPI. Gelukkig zijn mijn bezwaren uiteindelijk allen uit de weg geruimd, maar jammer genoeg zijn de menselijke verhoudingen toch niet onaangetast gebleven.
Vooral de laatste AV, waar mijn schorsing (een onduidelijke instelling binnen de statuten van Israelische amutot) op halfslachtige wijze gehandhaafd bleef, gaf mij niet veel hoop dat Platform zich duidelijk wilde uiten in deze zaak, waarin ik heb geageerd uitsluitend in het algemeen belang.
Voor mij is deze klimaatsverandering de reden om het secretariaat van SPI te beeindigen. Dat is dus duidelijker taal dan ik van SPI te horen kreeg, en dat maakt het ook technisch makkelijker om meteen een nieuwe secretaris te benoemen.
Speciale dank aan de leden die mij moreel en vriendschappelijk gesteund hebben in de laatste, moeilijke tijd. Dit in aangenaam contrast met de koele stilte van de anderen.
Ik wens voor SPI, nu in een gefossiliseerde en irrelevante vorm verder vegeterend, zonder visie en zonder leiding, dat het de kracht vindt om nieuwe uitdagingen op zich te nemen ten bate van de Nederlands-Joodse gemeenschap in Israel."

Eldad Kisch, 23 maart 2010". 

No comments:

Post a Comment