Sunday, September 24, 2017

Bericht 133

Bericht 133 van het forum.
24 September 2017.

Reacties op bericht 132, behalve de gebruikelijke en gewaardeerde shana tova wensen:
Shimon (Frits) Cohen: 
Weer heel goed gezegd.  Krijgt Avraham Roet dit ook te lezen?  Jouw Forum heeft altijd wel iets interessants te bieden en ik wil je hier nogmaals mee complimenteren.  Dat je nog veel jaren de kracht mag hebben om hier mee door te gaan!  Ik wens jou en de jouwen tevens een Shana Tova toe.  
Frits.

Hanan Boasson:
            Bij een van de lezingen op de recente conferentie van het Centrum voor de studie van het Nederlandse Jodendom was er een lezing over de Nederlandse vrijwilligers bij de Duitse legermacht in de tweede wereldoorlog. Ik herinner me de preciese getallen niet, maar wel heel duidelijk dat de Nederlandse groep de grootste was van alle betreffende landen! Tot mijn geluk ben ik aan het einde van die periode hier in Eretz Jisrael geboren en ik steun op gegevens die hier makkelijk te vinden zijn. Op het internet vond ik een ruime spreiding van getallen, tussen 22.000 en 55.000. Het betreft hier vrijwilligers die in [Duits] uniform het naar front gingen. Ik neem aan dat het aantal van degenen die de Duitse bezetting steunden nog enkele ordegroottes groter was. Ik ben bang dat het getal van 33.000 leden van de NSB dat jij noemde te laag is.
            Groeten, Hanan.

Dan Michman:
Beste Eldad,
Je hebt helemaal gelijk; en er was nog meer fout in dat artikel [van AR]. Ik dacht eerst te reageren, maar heb er van afgezien; ik heb genoeg te doen.
Shana tova, Dan.

David Eisenmann:
            Beste Eldad,
Je bericht heeft mij zeer goed gedaan.
Roet heeft uitsluitend negatieve  kritiek en geen woord over de 10.000 mannen, vrouwen en kinderen(!)
die door ”goede” Nederlanders gered zijn. Bovendien het aantal NSB-ers was inderdaad veel lager.
            David.

Dank voor de bovenstaande input. Er is hier duidelijk een pijnlijk onderwerp, met veel vooringenomenheid behandeld door Avraham Roet, en dat leidde tot het vermelden van verkeerde gegevens. Dat is niet alleen mij opgevallen.
Het lage ledental bij de NSB aan het uitbreken van de oorlog komt uit vertrouwde bronnen (ledenlijst), maar toen het allemaal aanvankelijk zo goed leek te gaan met de Duitse overwinningen steeg het ledental weer opmerkelijk tot zo'n 100.000 in begin 1942. Dat is toch niet meer dan 2 % van de Nederlandse bevolking van toen. (Die percentages liggen natuurlijk hoger bij verkiezingen, waar het over volwassen Nederlanders gaat, met aftrek van onmondige kinderen).
Wat betreft de opmerking van Hanan Boasson: de auteur van Roekel geeft getallen van omstreeks 25.000 vrijwilligers voor militaire frontdienst bij de Waffen-SS gedurende alle oorlogsjaren. Zij waren samengebundeld in het Vrijwilligers Legioen 'Nederland'. Veel kleinere getallen meldden zich aan voor de Kriegsmarine.

Het bericht dat de permanente commissie (het algemeen bestuur) van het NIK (Nederlands Israelietisch Kerkgenootschap) net voor het chag is afgetreden zal sommigen onder u inteersseren. De reden zou zijn "gebrek aan vertrouwen" van de verschillende afdelingen van het NIK. Duidelijker informatie komt hopelijk dezer dagen ter beschikking.

Een wonderlijke beslissing van SPI (Platform Israel) van enkele jaren geleden (niet gedateerd) dat zij alle zeggenschap over besteding van gelden die nog ter beschikking staan, en opheffen van instellingen die te maken hadden met Marorgelden, overdragen aan het Nederlandse CJO (Centraal Joods Overleg). Hierbij gaf Israel alle invloed in dit onderwerp op aan de Nederlandse zuster-instelling. Deze ongedateerde overeenkomst is een paar jaar geleden getekend door A. Roet en H. Wajsberg, die ongetwijfeld hiermee het beste voor hadden met onze gemeenschap van (ex)Nederlanders in Israel. Niet duidelijk wie hiervoor verder verantwoording draagt. Mogelijk het hele bestuur van Platform van toen? Heeft iemand hier een zinnige verklaring voor?


No comments:

Post a Comment