Friday, September 1, 2017

Bericht 130

Bericht 130 van het forum.
1 september 2017.

Daar zijn we weer. Hopelijk niets gemist in deze warme zomer.

Geld corrumpeert.

In Israel is het niet ongebruikelijk dat personen die met grote sommen geld omgaan een graantje meepikken. We zien dat bij onze regeerders en bij een groot aantal van onze burgemeesters. Hoe dat zit bij vrijwilligers met sociale fondsen en godsdienstige 'goede doelen' is minder duidelijk. Sommigen van deze boosdoeners zijn ontmaskerd en gepakt bij hun asociale activiteiten, en een minderheid is veroordeeld en in de gevangenis terecht gekomen.
Of onze kleine kring van (ex)-Nederlanders in Israel ook is aangestoken door deze ziekte bij onze assimilatie in de Israelische gemeenschap blijft een open vraag. Het lijkt me dat de Nederlandse tradities ons in grote lijnen hiervoor gevrijwaard hebben.
Het valt op dat bij elke stap die welmenende personen maken om de mist omtrent de Marorgelden op te klaren, juridische listigheden worden aangewend met behulp van de duurste advocaten om geen inzage te krijgen in de transacties, die volgens de bestuurderen allen geheel schoon van elke smet zijn. Het is moeilijk te begrijpen waarom dit al jaren zo gaat. Dit betreft gelden die de slinkende groep van sjoah-overlevenden toekomt. Als er inderdaad niets te verbergen valt, kom dan open en bloot op tafel. Maak een eind aan de twijfels en de verdachtmakingen! Het zou voor ons allen een opluchting zijn als er uit verder onderzoek geen belastende bevindingen te voorschijn zullen komen - niet dankzij eindeloze tegenwerking en achterhouden van gegevens, maar door open kaart te spelen met de onderzoekers.
Trouwens, de tegenstanders van verder onderzoek hebben de mond vol van hoe dat weer geld gaat kosten uit de slinkende tegoeden die er nog bestaan. Een nobel argument. En die dure advocaten dan met hun afweermechanismen, kosten die geen geld uit de kas?
Eldad.

Het credo van Albert de Vries werd eind juli door hem verstuurd naar leidende figuren van de Nederlandse gemeenschap in Israel, en kwam ook als inzending ter tafel bij de redactie van 'Aleh'. Unaniem werd besloten dit op te nemen vanwege de algemene waardering die wij allen hebben voor zijn werk gedurende vele jaren ten bate van ons allen, maar onze eindredacteur Bart Berman vond het noodzakelijk om sommige beschuldigingen in dit opstel af te zwakken of weg te laten. In mijn ogen was dat jammer, want het ontkrachtte de boodschap aan onze gemeenschap nogal. Aangezien dit stuk ook circuleerde in zijn ongekuiste vorm, vond ik toch dat de steken naar het nedforum niet onbeantwoord konden blijven.
Dit is een citaat uit het origineel:

·        Vandaag de dag, met de zgn. "sociale netwerken", is het voor iedereen veel en veel makkelijker dan vroeger om zijn mening te verkondigen - te goede en  te kwade. Het zij zo. Echter in het geval van Nedforum 2017 worden dingen verkondigd en/of geciteerd die in vele gevallen kant noch wal raken. Nogmaals: ik wakker geen discussie aan of e.e.a juist of onjuist, terecht of onterecht is, of personen terecht of onterecht beschuldigd worden.  Storend is, dat dit alles op het scherm komt bij mensen, waarvan velen nu denken dat zij bedrogen, bestolen en benadeeld zijn door de (meer dan goedwillende) organisaties en mensen. Temeer daar gebruik gemaakt wordt van "wel geïnformeerde bronnen" zoals dat heet, een lid van het DB van een der organisaties.
·        In een democratisch bestel wordt e.e.a. besproken op een AV (Algemene Vergadering) of in een andere bijeenkomst, waar betrokkenen ter verantwoording geroepen kunnen worden en indien nodig niet worden herkozen en/of afgezet.
·        En tenslotte: Ik heb voor de eerste keer enkele mails van Nedform gelezen. Ik weet niet of ik verdrietig of kwaad moet worden. Maar zoals reeds gezegd: we leven in een democratische samenleving en (bijna) alles mag.

Tot zover Albert. Is hij onze voorvechter voor vrijheid van meningsuiting? Ten aanzien van zijn bewering over zaken die "kant nog wal" raken op het Nedforum, vraag ik mij af welke dat zijn? En iedereen heeft daar juist de volle gelegenheid gekregen zijn mening te geven, voor of tegen. De term "welingelichte bronnen" is door mij nooit gebruikt.
Alles is op zijn plaats in een modern democratisch bestel, de blogs en de sociale netwerken, en de klassieke AV's. Volgens Albert's methode zouden we de kranten en reporters op de televisie, die zoveel vuil oprakelen, ook maar aan banden moeten leggen of verbieden – je bent in goed gezelschap, Albert. Moeten ze maar op onze AV's komen vertellen. Op die manier zouden de grote schandalen die ons nu omringen rustig in de doofpot blijven zitten. Was dat misschien je bedoeling?
Tenslotte, Albert, om een meer bezonken mening te geven over het forum zou ik alles zorgvuldiger lezen, en niet "enkele mails".
Eldad

Mededeling: 
De vrijwilligersorganisatie Amoetat Akevoth - www.dutchjewry.org -  
zoekt een gemotiveerde vrijwilliger als WEBMASTER voor de technische ondersteuning en verdere ontwikkeling van haar Nederlands Joodse Genealogische Gegevens Bestand  (Nederlands als moedertaal een voorkeur). 
Contactadres:- bnnch@zahav.net.il  Ben Noach
Vice-voorzitter en coordinator van dagelijkse activiteiten.

Het centrum voor de Studie van de Geschiedenis van de Joden in Nederland maakt het volgende preliminaire programma bekend:

Symposium Program Ego-documents in Dutch Jewish History
Op zondagavond  10 en maandag 11 december 2017.
          Op het programma staan:

Film: The Past that Lives: Philo Bregstein’s Documentary on Jacques Presser
Keynote Lecture: Rudolf Dekker (University of Amsterdam, Amsterdam): Egodocuments and the Personal Turn in Historiography

1. Tehilah van Luit (Independent Researcher, Soest): Between a Rock and a Hard Place: Voices of Jewish Crooks and Swindlers and their Court Cases in the East of the Eighteenth Century Dutch Republic
2. Avriel Bar-Levav (Open University, Ra’ananna): Egodocumental Writing in Amsterdam Early Modern Printed Paratexts
3. Annemiek Gringold (Jewish Historical Museum, Amsterdam): Ego-documents from the Collections of the Jewish Historical Museum in Amsterdam
4. Ronald Spoor (Independent researcher, The Hague): The Memoirs and Letters of Alexander Cohen (1864-1961)
En Verder:
Egodocuments in the Aftermath of the Shoah
Chair: Tamar Hes (The Hebrew University of Jerusalem)? Amos Goldberg (The Hebrew University)?
 Saskia Coenen-Snyder (University of South Carolina, Columbia, SC/NIAS, Scheveningen): “The World is Around Me, Not in Front of Me”. Perceptions of War Through the Senses
6. Reina Reiner (Talpiot College, Tel Aviv): The Post-Shoah Correspondence of Reina Spier
7. Manfred Gerstenfeld (Jerusalem Center for Public Affairs, Jerusalem): Post-WWII Zionist Youth Movements Leaders in the Netherlands Through Interviews
 Contemporary Dutch Jewish Egodocuments
Irene Zwiep (University of Amsterdam, Amsterdam): Academic Egos. The Study of Judaism as (Jewish) Autobiography
Evelien Gans (University of Amsterdam [emerita], Amsterdam): Between Egodocument and Ego-fiction: Ischa Meijer’s Brief aan mijn moeder  (1974)
David Wertheim (Menasseh Ben-Israel Institute, Amsterdam): The Meaning of a Jewish Egodocument That Was Not a Jewish Egodocument. Reading Carl Friedman’s Tralievader with the benefit of hindsight.
Closing session: Marking the 50th anniversary of the Hebrew University Center for Research on Dutch Jewry
Chair: Yosef Kaplan (The Hebrew University of Jerusalem)?
Bart Wallet (Amsterdam University and Free University, Amsterdam): Beginnings: The Establishment of the Institute for Research on Dutch Jewry at the end of the 1960s

Verdere gegevens zijn te vinden op de website van het Centrum.


No comments:

Post a Comment