Bericht
130 van het forum.
1
september 2017.
Daar zijn
we weer. Hopelijk niets gemist in deze warme zomer.
Geld
corrumpeert.
In Israel
is het niet ongebruikelijk dat personen die met grote sommen geld omgaan een
graantje meepikken. We zien dat bij onze regeerders en bij een groot aantal van
onze burgemeesters. Hoe dat zit bij vrijwilligers met sociale fondsen en
godsdienstige 'goede doelen' is minder duidelijk. Sommigen van deze boosdoeners
zijn ontmaskerd en gepakt bij hun asociale activiteiten, en een minderheid is
veroordeeld en in de gevangenis terecht gekomen.
Of onze
kleine kring van (ex)-Nederlanders in Israel ook is aangestoken door deze
ziekte bij onze assimilatie in de Israelische gemeenschap blijft een open
vraag. Het lijkt me dat de Nederlandse tradities ons in grote lijnen hiervoor
gevrijwaard hebben.
Het valt
op dat bij elke stap die welmenende personen maken om de mist omtrent de
Marorgelden op te klaren, juridische listigheden worden aangewend met behulp
van de duurste advocaten om geen inzage te krijgen in de transacties, die
volgens de bestuurderen allen geheel schoon van elke smet zijn. Het is moeilijk
te begrijpen waarom dit al jaren zo gaat. Dit betreft gelden die de slinkende
groep van sjoah-overlevenden toekomt. Als er inderdaad niets te verbergen valt,
kom dan open en bloot op tafel. Maak een eind aan de twijfels en de
verdachtmakingen! Het zou voor ons allen een opluchting zijn als er uit verder
onderzoek geen belastende bevindingen te voorschijn zullen komen - niet dankzij
eindeloze tegenwerking en achterhouden van gegevens, maar door open kaart te
spelen met de onderzoekers.
Trouwens,
de tegenstanders van verder onderzoek hebben de mond vol van hoe dat weer geld
gaat kosten uit de slinkende tegoeden die er nog bestaan. Een nobel argument.
En die dure advocaten dan met hun afweermechanismen, kosten die geen geld uit
de kas?
Eldad.
Het credo
van Albert de Vries werd eind juli door hem verstuurd naar leidende figuren van
de Nederlandse gemeenschap in Israel, en kwam ook als inzending ter tafel bij
de redactie van 'Aleh'. Unaniem werd besloten dit op te nemen vanwege de
algemene waardering die wij allen hebben voor zijn werk gedurende vele jaren
ten bate van ons allen, maar onze eindredacteur Bart Berman vond het
noodzakelijk om sommige beschuldigingen in dit opstel af te zwakken of weg te
laten. In mijn ogen was dat jammer, want het ontkrachtte de boodschap aan onze
gemeenschap nogal. Aangezien dit stuk ook circuleerde in zijn ongekuiste vorm,
vond ik toch dat de steken naar het nedforum niet onbeantwoord konden blijven.
Dit is
een citaat uit het origineel:
·
Vandaag
de dag, met de zgn. "sociale netwerken", is het voor iedereen veel en
veel makkelijker dan vroeger om zijn mening te verkondigen - te goede en
te kwade. Het zij zo. Echter in het geval van Nedforum 2017 worden dingen
verkondigd en/of geciteerd die in vele gevallen kant noch wal raken. Nogmaals:
ik wakker geen discussie aan of e.e.a juist of onjuist, terecht of onterecht
is, of personen terecht of onterecht beschuldigd worden. Storend is, dat
dit alles op het scherm komt bij mensen, waarvan velen nu denken dat zij
bedrogen, bestolen en benadeeld zijn door de (meer dan goedwillende)
organisaties en mensen. Temeer daar gebruik gemaakt wordt van "wel
geïnformeerde bronnen" zoals dat heet, een lid van het DB van een der
organisaties.
·
In een
democratisch bestel wordt e.e.a. besproken op een AV (Algemene Vergadering) of
in een andere bijeenkomst, waar betrokkenen ter verantwoording geroepen kunnen
worden en indien nodig niet worden herkozen en/of afgezet.
·
En
tenslotte: Ik heb voor de eerste keer enkele mails van Nedform gelezen. Ik weet
niet of ik verdrietig of kwaad moet worden. Maar zoals reeds gezegd: we leven
in een democratische samenleving en (bijna) alles mag.
Tot zover Albert. Is hij onze voorvechter voor vrijheid van meningsuiting? Ten
aanzien van zijn bewering over zaken die "kant nog wal" raken op het
Nedforum, vraag ik mij af welke dat zijn? En iedereen heeft daar juist de volle
gelegenheid gekregen zijn mening te geven, voor of tegen. De term
"welingelichte bronnen" is door mij nooit gebruikt.
Alles is op zijn plaats in een modern democratisch bestel, de blogs en de
sociale netwerken, en de klassieke AV's. Volgens Albert's methode zouden we de
kranten en reporters op de televisie, die zoveel vuil oprakelen, ook maar aan
banden moeten leggen of verbieden – je bent in goed gezelschap, Albert. Moeten
ze maar op onze AV's komen vertellen. Op die manier zouden de grote schandalen
die ons nu omringen rustig in de doofpot blijven zitten. Was dat misschien je
bedoeling?
Tenslotte, Albert, om een meer bezonken mening te geven over het forum zou
ik alles zorgvuldiger lezen, en niet "enkele mails".
Eldad
Mededeling:
zoekt een gemotiveerde vrijwilliger als WEBMASTER voor de
technische ondersteuning en verdere ontwikkeling van haar Nederlands Joodse
Genealogische Gegevens Bestand (Nederlands als moedertaal een voorkeur).
Vice-voorzitter en coordinator van dagelijkse activiteiten.
Het
centrum voor de Studie van de Geschiedenis van de Joden in Nederland maakt het
volgende preliminaire programma bekend:
Symposium
Program Ego-documents in Dutch Jewish History
Op zondagavond 10 en maandag 11
december 2017.
Op het
programma staan:
Film: The Past that Lives:
Philo Bregstein’s Documentary on Jacques Presser
Keynote Lecture: Rudolf
Dekker (University of Amsterdam , Amsterdam ):
Egodocuments and the Personal
Turn in Historiography
1. Tehilah van Luit (Independent Researcher,
Soest): Between a Rock and a Hard Place: Voices of Jewish Crooks and
Swindlers and their Court Cases in the East of the Eighteenth Century Dutch
Republic
2. Avriel Bar-Levav
(Open University, Ra’ananna): Egodocumental
Writing in Amsterdam
Early Modern Printed Paratexts
3. Annemiek Gringold
(Jewish Historical Museum , Amsterdam ):
Ego-documents from the Collections of the Jewish Historical
Museum in Amsterdam
4. Ronald Spoor (Independent
researcher, The Hague ):
The Memoirs and Letters of Alexander Cohen (1864-1961)
En Verder:
Egodocuments in the
Aftermath of the Shoah
Chair: Tamar Hes (The Hebrew University
of Jerusalem )? Amos
Goldberg (The Hebrew
University )?
Saskia Coenen-Snyder (University of South Carolina ,
Columbia , SC /NIAS,
Scheveningen): “The World is Around Me, Not in Front of Me”. Perceptions
of War Through the Senses
6. Reina Reiner
(Talpiot College , Tel Aviv): The Post-Shoah
Correspondence of Reina Spier
7. Manfred Gerstenfeld
(Jerusalem Center
for Public Affairs, Jerusalem ): Post-WWII
Zionist Youth Movements Leaders in the Netherlands Through Interviews
Contemporary Dutch Jewish Egodocuments
Irene Zwiep (University of
Amsterdam , Amsterdam ): Academic Egos. The Study
of Judaism as (Jewish) Autobiography
Evelien Gans (University of
Amsterdam [emerita], Amsterdam ): Between Egodocument and
Ego-fiction: Ischa Meijer’s Brief aan mijn moeder (1974)
David Wertheim (Menasseh Ben-Israel Institute, Amsterdam ): The Meaning of a Jewish Egodocument
That Was Not a Jewish Egodocument. Reading Carl Friedman’s Tralievader
with the benefit of hindsight.
Closing session: Marking
the 50th anniversary of the Hebrew University
Center for Research on
Dutch Jewry
Bart Wallet (Amsterdam University
and Free University, Amsterdam ): Beginnings: The Establishment of the Institute for
Research on Dutch Jewry at the end of the 1960s
Verdere
gegevens zijn te vinden op de website van het Centrum.
No comments:
Post a Comment