Tuesday, November 27, 2018

Bericht 173


Bericht 173.
27 november 2018.

De Cleveringa-lezing 2018.

De Cleveringa-lezing begint ook in Israel een traditie te worden, en dat is een mooie ontwikkeling. In de serie die we tot nu toe mochten meemaken was die van gisteravond wel een misser. De reacties die ik zo opmerkte gedurende en na de lezing waren grotendeels negatief. Ik had de indruk dat 95 % van het publiek niet begreep waar de spreekster het over had. We zijn natuurlijk een geinteresseerd en intellectueel publiek, en het is niet netjes of chique om je afkeuring te laten merken over een hoogdravend en belangrijk onderwerp.
Aanvankelijk deed ik erg mijn best om de gedachtengang van het gebodene te volgen. Al gauw zag ik dat ik het niet eens was met wat ik begreep. Komaan: Jodendom = vrijheid. Laat me niet lachen. En zo meer uitspraken.
De lezing die we voorgeschoteld kregen zou mogelijk passen voor studenten filosofie of religie, maar was te hoogdravend voor een lekenpubliek.
Voor een volgende gelegenheid zouden de organisatoren de spreker beter moeten kiezen: iemand die een lekenpubliek kan boeien, en ook op de tijd let om niet te lang door te leuteren.
Het bezwaar dat de gekozen onderwerpen niet altijd slaan op de moedige daad van Prof. Cleveringa, vind ik minder klemmend, want de inleidingen en de begroetingen geven alle eer aan deze bijzondere persoonlijkheid.
De thuisblijvers hadden ditmaal gelijk.
Eldad.

No comments:

Post a Comment